Godzinnik.pl Polska Ceny masła ostro przyspieszyły. Średni wzrost w sklepach jest na poziomie ponad...

Ceny masła ostro przyspieszyły. Średni wzrost w sklepach jest na poziomie ponad 30 proc. r/r. Do tego jest coraz mniej promocji

ceny masła

Od początku roku do listopada masło zdrożało w sklepach średnio o 2% rdr. Ceny poszły w górę w supermarketach, sieciach cash&carry i convenience, a spadły w hipermarketach i dyskontach. Natomiast w ostatnim czasie widać mocne i coraz większe wzrosty. Dla przykładu, w sierpniu rdr. wzrost był na poziomie 29,3%, we wrześniu – 30,1%, a w październiku – 32,2%. W połowie listopada wyniósł 31,8% rdr. Do tego przez większość roku ubyło rdr. 13,8% promocji. Dwucyfrowo zmniejszyły ich liczbę sieci cash&carry, supermarkety i hipermarkety, a jednocyfrowo – sklepy convenience. Jedynie dyskonty znalazły się na plusie. Do tego widać, że tylko w sierpniu na całym analizowanym rynku liczba promocji rdr. spadła o 33,7%, we wrześniu – o 25,2%, w październiku – o 14,5%, a po dwóch tygodniach listopada – aż o 41,1% rdr.

Według raportu Hiper-Com Poland, UCE RESEARCH i Grupy BLIX, od stycznia do początku listopada br. ceny masła średnio poszły w górę tylko o 2% rdr. – Tak niewielki wzrost na przestrzeni tylu miesięcy wynika z faktu, że masło jest kluczowym produktem w koszyku zakupowym Polaków. Jego ceny często są porównywane przez konsumentów i decydują o wyborze danego sklepu pod kątem dużych zakupów. Potwierdza to chociażby fakt, że masło jest jednym z najczęściej wyszukiwanych artykułów w aplikacjach z gazetkami promocyjnymi. Sieci handlowe doskonale zdają sobie sprawę z tej wrażliwości cenowej. Dlatego uczyniły z tego towaru strategiczny element walki konkurencyjnej – mówi dr Krzysztof Łuczak, współautor raportu z Grupy BLIX. 

W ww. okresie ceny poszły w górę w trzech formatach, tj. w supermarketach (8,4% rdr.), sieciach cash&carry (7,2% rdr.) i sklepach typu convenience (5,5% rdr.). Z kolei spadki zaliczyły dwa segmenty, czyli hipermarkety (-7,7% rdr.) i dyskonty (-4,8% rdr.). 

– To interesujące dane, wskazujące na segmentację rynku. Supermarkety, sieci cash&carry i sklepy convenience koncentrują się na klientach o większej elastyczności cenowej, co pozwala im wprowadzać wyższe ceny. Z kolei spadki cen w dyskontach i hipermarketach można przypisać intensywnej konkurencji cenowej, która zmusza je do agresywnych działań w celu utrzymania klientów. Przy tym ten ostatni format korzysta z efektu skali, obniżając marże jednostkowe w zamian za większy wolumen sprzedaży – wyjaśnia Julita Pryzmont, współautorka raportu z Hiper-Com Poland.

Natomiast w ostatnich miesiącach ceny masła mocno poszły w górę. I tak w sierpniu wzrost był na poziomie 29,3% rdr. (hipermarkety – 43,5%, cash&carry – 41,4%, dyskonty 26,5%, supermarkety – 18,8%, convenience – 15%). Z kolei we wrześniu średnia podwyżka wyniosła 30,1% rdr. (cash&carry – 50,6%, hipermarkety – 41,4%, supermarkety – 29,3%, dyskonty – 27,9%, sieci typu convenience – na lekkim minusie, tj. -1,1% rdr.). W październiku br. ceny wzrosły o 32,2% rdr. (cash&carry – 54,3%, dyskonty – 32,7%, supermarkety – 27,8%, convenience – 24,7%, hipermarkety – 17,8%). 

– W ostatnim czasie mamy do czynienia ze zmniejszoną produkcją mleka, co przekłada się na rekordowe ceny produktów mlecznych na Europejskiej Giełdzie EEX. Mniejsza podaż na rynku staje się silnym impulsem do wzrostu cen masła, który obserwujemy obecnie – wyjaśnia dr Krzysztof Łuczak. 

Do tego analitycy z UCE RESEARCH informują, że trend ten dalej narasta. Według szybkiego szacunku z połowy listopada tego roku, ceny rdr. poszły w górę średnio o 31,8%. – Na rynku można już spotkać pojedyncze przypadki kostki masła po 10 zł. Natomiast to, czy wartość standardowego produktu w większości sklepów przekroczy tę granicę, będzie zależało od poziomu wzrostu cen mleka i energii. W związku z obserwowanymi trendami, cena 10 zł za kostkę masła jest realna już w pierwszej połowie 2025 roku – przewiduje dr Łuczak.

Ceny rosną, a do tego akcji promocyjnych jest mniej niż rok temu. W okresie od stycznia do początku listopada br. w sklepach rok do roku ubyło 13,8% promocji na masło. Najbardziej ich liczbę „przykręciły” sieci typu cash&carry (-24,8%), supermarkety (-23,4%) i hipermarkety (-17,4%). Sklepy convenience też ją ograniczyły, ale tylko na poziomie -0,4% rdr. Za to dyskonty jako jedyne zwiększyły liczbę promocji – o 8,9% rdr. 

– Mamy do czynienia ze znaczącym wzrostem cen istotnego psychologicznie produktu, a to oznacza, że robienie na niego promocji jest coraz kosztowniejsze z każdym miesiącem. Sieci mogą zatem robić podobną liczbę promocji co rok wcześniej, aby dać wyższą cenę lub utrzymać ceny promocyjne, jednak zmniejszyć ich ilość i częstotliwość. Lepszy efekt handlowy daje promowanie masła rzadziej, ale silniej procentowo. W ten sposób rabat jest lepiej zapamiętany przez klientów – przekonuje Piotr Biela z Grupy BLIX.

Roczny wynik dotyczący liczby promocji istotnie różni się od danych z ostatnich miesięcy. W sierpniu odnotowano rdr. aż -33,7%. We wrześniu było to -25,2%, a w październiku zaobserwowano -14,5%. Jednak w połowie listopada ilość promocji spadła o 41,1% rdr. – Te różnice świadczą o tym, że sieci handlowe coraz bardziej dostosowują swoją politykę promocyjną do aktualnych warunków rynkowych. Zmiany w ww. miesiącach mogły już wynikać z przygotowań sieci do sezonu świątecznego, w którym koncentrują się na maksymalizacji marży – komentuje Julita Pryzmont.

Do tego Piotr Biela dodaje, że ten rok jest trudny w handlu. Trwa wojna cenowa i promocyjna, maleją marże, a sieci handlowe zmuszone są szukać oszczędności. W tej sytuacji optymalizują liczbę promocji, uwzględniając sezonowość. Sierpień i wrzesień są w handlu słabymi miesiąca, nie licząc akcji typu „powrót do szkoły”. Z kolei październik to mocny czas. Są wtedy organizowane promocje przed Wszystkimi Świętymi i Halloween. Zatem, jeżeli trzeba ograniczać promocje, to lepiej w sierpniu i we wrześniu niż w październiku. 

– W końcówce roku ceny masła pozostaną wysokie, szczególnie w związku z sezonowym wzrostem popytu przed świętami. Początek 2025 roku może przynieść pewną stabilizację lub niewielkie spadki cen, wynikające z okresowego spowolnienia popytu. W dłuższej perspektywie poziom cen będzie zależał od czynników globalnych, takich jak ceny mleka, energia i inflacja. Na konsumentach wymusi to większą uwagę w monitorowaniu ofert promocyjnych – przewiduje Julia Pryzmont.

Jak podkreśla Piotr Biela, promocja na masło to numer 1 w tym roku i klienci z pewnością gotowi będą wybierać sklep w oparciu o jego cenę. – Spodziewam się, że w kluczowych momentach sieci uderzą silnymi promocjami na masło i będzie to widoczne od początku grudnia, z największym naciskiem na połowę miesiąca. Jednocześnie wzrośnie cena regularna masła, aby – choć częściowo – odrobić marżę na promocjach – podsumowuje ekspert.

***

Dane pochodzą z zasobów agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland i platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH oraz Grupy BLIX. Analiza pokazuje średnią wartość cenową masła, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W tej konkretniej odsłonie porównano wyniki od początku stycznia do połowy listopada 2024 roku i analogicznego okresu z 2023 roku. Na potrzeby raportu w sumie sprawdzono ponad 3,1 tys. akcji promocyjnych ww. produktu oraz 4,6 tys. cen detalicznych (regularnych i promocyjnych). Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry.

NAJNOWSZE INFORMACJE

Sylwia Peretti – syn, wiek, wzrost, życie prywatne i praca

Sylwia Peretti to postać, która wzbudza ogromne zainteresowanie wśród fanów polskich celebrytów i programów rozrywkowych. Jej życie to mieszanka sukcesów zawodowych, rodzinnych...

Martyna Rybka-Flis – wiek, dzieci, mąż

Martyna Rybka-Flis to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich fotomodelek, która zdobyła popularność nie tylko dzięki swojej urodzie, ale także życiu prywatnemu. Kim...

Czy w Morzu Bałtyckim są rekiny? Odpowiedź i szczegóły

Morze Bałtyckie to jedno z najpłytszych i najmniej zasolonych mórz na świecie, co sprawia, że jego fauna znacznie różni się od innych...

Ile osób weszło na Mount Everest? Wszystko, co warto wiedzieć

Mount Everest, najwyższa góra na świecie o wysokości 8848,86 m n.p.m., od dekad przyciąga wspinaczy z całego świata. Od pierwszego udokumentowanego wejścia...

Ile się trzeźwieje po 0,5 litra wódki? Kompletny przewodnik

Czas potrzebny na wytrzeźwienie po wypiciu 0,5 litra wódki (40% alkoholu) zależy od wielu czynników, takich jak masa ciała, płeć, tempo metabolizmu...

Jakie zwierzęta zapadają w sen zimowy? Przewodnik po hibernacji

Sen zimowy, czyli hibernacja, to naturalny proces, który pomaga zwierzętom przetrwać trudne warunki zimowe. Dzięki obniżeniu temperatury ciała i spowolnieniu metabolizmu, zwierzęta...

Kiedy jest najkrótszy dzień w roku? Wszystko, co musisz wiedzieć

Najkrótszy dzień w roku to wydarzenie astronomiczne, które co roku przykuwa uwagę wielu osób. Jest to moment, w którym Słońce znajduje się...

Barbara Kurdej-Szatan pierwszy mąż – fakty o życiu prywatnym gwiazdy

Barbara Kurdej-Szatan to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich aktorek i prezenterek. Wiele osób interesuje się jej życiem prywatnym, w tym kwestią, czy...

Krzysztof Rutkowski zapytał żonę, czy zostanie z nim kolejne 10 lat. Jej odpowiedź nie pozostawiła wątpliwości

Krzysztof Rutkowski, znany z nietuzinkowego stylu bycia i miłości do ekstrawagancji, znów przyciągnął uwagę mediów i internautów. Detektyw, który niedawno odnowił przysięgę...

Strzelanina w Krakowie. Policja prowadzi obławę na uzbrojonych sprawców

W czwartek wieczorem, 19 grudnia, na ul. Dietla w centrum Krakowa doszło...

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł...

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich...

O TYM SIĘ MÓWI

Inez Lis – wiek, waga, wzrost. Kim jest Inez Lis?

Inez Lis to popularna polska influencerka, członkini grupy Dresscode, która zdobyła znaczną rozpoznawalność dzięki swojej aktywności w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Instagramie....

Edyta Jankiewicz wiek, kim jest, gdzie mieszka, dzieci

instagram.com/trochonowiczjankiewicz/Są osoby, które z dnia na dzień zyskują popularność przez swoich bliskich, którzy osiągnęli sukces. Doskonałym tego...

Kim jest Paweł Svinarski? Wiek, dziewczyna, dziecko, praca

Paweł Svinarski to jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci w polskim internecie, szczególnie w obszarze biznesu i finansów. Jego działalność w mediach społecznościowych...

Krystian Ochman: Zawsze odrzucałem różne propozycje na sylwestra, ale teraz wezmę udział w wyjątkowym koncercie. Stworzę duet z moim dziadkiem

Tym razem wokalista zrobi wyjątek i zamiast w sylwestra odpoczywać z bliskimi czy też bawić się ze znajomymi, będzie celebrował ten wyjątkowy czas na scenie w Białymstoku....

Wojek – wiek, kariera, współpraca z Książulem, dziewczyna

Wojek, znany również jako Maciej Wojas, to jedna z popularniejszych postaci w polskim internecie. Zyskał dużą popularność dzięki swojemu kanałowi na YouTube...

Książulo – wiek, praca, dziewczyna, miejsce zamieszkania

Szymon Nyczke, znany w internecie jako Książulo, to popularny twórca internetowy, który zdobył szerokie uznanie na platformie YouTube. Jego twórczość i życie...