Godzinnik.pl Biznes UE szykuje rewolucję w prawach pasażerów linii lotniczych. Od negocjacji między Radą...

UE szykuje rewolucję w prawach pasażerów linii lotniczych. Od negocjacji między Radą i Parlamentem zależy, czy będą one korzystne

Data publikacji:

Unia Europejska chce po ponad 20 latach od wprowadzenia dokonać rewizji rozporządzenia dotyczącego praw pasażerów. Propozycje kierunku zmian budzą jednak kontrowersje. Chodzi przede wszystkim o sprawę odszkodowań za opóźnienia lotów. Komisja Europejska i Rada UE opowiadają się za wyższymi progami opóźnień uprawniającymi do odszkodowań oraz rozszerzeniem katalogu wyłączeń odpowiedzialności linii lotniczych, co – zdaniem europosłów – osłabia ochronę podróżnych. Parlament Europejski domaga się utrzymania dotychczasowych zasad, dodatkowych gwarancji dla pasażerów i objęcia regulacjami także przewoźników spoza UE.

Wypracowany w czasie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej ds. transportu kompromis związany ze zmianą rozporządzenia o prawach pasażerów zakłada, że minimalne odszkodowanie w kwocie 300 euro byłoby wypłacane za opóźnienia wynoszące co najmniej cztery godziny przy lotach wewnątrz UE i na trasach krótszych niż 3,5 tys. km (obecnie jest to 250 euro za opóźnienia powyżej trzech godzin). W przypadku lotów dłuższych próg opóźnienia miałby wzrosnąć z trzech do sześciu godzin, przy jednoczesnym obniżeniu odszkodowania z 600 do 500 euro.

 Komisja Europejska przedstawiła propozycję, która zamiast chronić pasażerów, tak naprawdę wspiera linie lotnicze, bez konsultacji z Parlamentem Europejskim. Byliśmy oburzeni i w Komisji Transportu 99 proc. eurodeputowanych opowiedziało się za wzmocnieniem praw pasażerów w lotnictwie – ocenia w rozmowie z agencją Newseria posłanka do Parlamentu Europejskiego Elżbieta Łukacijewska z Koalicji Obywatelskiej.

Jak dodaje, KE chciała również zmienić katalog wyłączeń odpowiedzialności linii lotniczych za opóźnienia. Dotychczas takimi sytuacjami były m.in. wojna, konflikty zbrojne i katastrofy naturalne, Komisja dodała do tego również m.in. strajki załogi czy usterki samolotu.

 Przecież usterki czy strajki to jest immanentna część działania każdego podmiotu gospodarczego i nie widzimy powodu, dla którego pasażer miałby za to odpowiadać. Europosłowie, ja również, składaliśmy poprawki. Wracamy do tego, aby odszkodowanie było za trzy godziny opóźnienia lotu, żeby to była bardzo szybka ścieżka i żeby jedynymi sytuacjami, kiedy to odszkodowanie się nie należy, były konflikty zbrojne czy katastrofy klimatyczne i nic więcej – wymienia eurodeputowana.

W październiku parlamentarna Komisja Transportu i Turystyki przyjęła wytyczne negocjacyjne do rozmów z duńską prezydencją w Radzie UE dotyczące zmian w prawach pasażerów linii lotniczych w UE 34 głosami za, przy dwóch wstrzymujących się. Posłowie poparli obecne przepisy i chcą zachować prawo pasażerów linii lotniczych do zwrotu kosztów lub zmiany trasy lotu, a także do ubiegania się o odszkodowanie w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu o ponad trzy godziny czy w przypadku odmowy wejścia na pokład. W tym ostatnim przypadku pasażerowie otrzymaliby natychmiastowe odszkodowanie. Propozycja komisji parlamentarnej dotyczy także wprowadzenia wspólnego formularza wniosków o odszkodowanie. Chcą zobowiązać przewoźników lotniczych do przesłania pasażerom wstępnie wypełnionego formularza lub uruchomienia alternatywnych automatycznych kanałów komunikacji w ciągu 48 godzin od wystąpienia zakłócenia.

 To, co także jest bardzo istotne dla wszystkich pasażerów – do tych przepisów podciągnęliśmy wszystkie linie, które są spoza Unii Europejskiej. Nie może być tak, że ewentualne odszkodowanie należy się tylko od tych podmiotów, które działają w Europie i mają europejski status w krajach Unii Europejskiej, ale będą dotyczyły wszystkich tych, które operują na europejskim rynku – mówi Elżbieta Łukacijewska. – Dodaliśmy także przepisy, które mówią, że immanentną częścią ceny biletu jest bagaż – torebka, ale też i bagaż podręczny do 8 kg. Nie może być tak, że w tanich liniach lotniczych pasażerowie za to płacą.

Posłowie do Parlamentu Europejskiego postulują też wprowadzenie przepisów, które zagwarantowałyby, że dzieci do 14. roku życia w samolocie bez dopłaty dostaną miejsce przy rodzicach. Obecnie za taką możliwość w niektórych liniach trzeba dodatkowo zapłacić.

Z raportu opracowanego przez AirHelp wynika, że w Europie latem 2024 roku zakłóceń podczas lotów doświadczyło 110 mln pasażerów linii lotniczych (39 proc.) spośród 285 mln. Z tego 6 mln osób miało do czynienia z odwołaniem lotu, a 2,9 mln – z opóźnieniem o ponad trzy godziny (2,2 proc.). W Polsce zakłóceń doświadczyło w tym czasie 34 proc. pasażerów lotniczych. Jedną z poważniejszych przyczyn opóźnień i odwołań lotów były strajki kontroli ruchu lotniczego.

Innym problemem, na jaki często zwracają uwagę pasażerowie, są utrudnienia w realizacji dodatkowo płatnych usług, takich jak popularny fast track, czyli możliwość bezkolejkowego przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa. Oburzenie pasażerów wywołuje również skala zagubień bagaży. Specjalizująca się w wypłacie odszkodowań firma AirAdvisor przeanalizowała dane z wyszukiwarek internetowych dotyczące tego problemu na 53 lotniskach i wskazała trzy, na których ten problem zdarza się najczęściej. Pierwsze miejsce na niechlubnej liście zajmuje londyńskie Heathrow (prawie 19 tys. wyszukiwań), drugie to lotnisko Paryż-Charles de Gaulle, a trzecie – Międzynarodowy Port Lotniczy w Dubaju. Pasażerowie wskazują również na przypadki kradzieży cennych rzeczy z nadawanych walizek. 

- Reklama -

Z danych udostępnionych przez Eurocontrol wynika, że stale rośnie popularność lotniczego transportu osobowego. W tegorocznym sezonie letnim ruch lotniczy wzrósł o 3,3 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Długoterminowa prognoza (w scenariuszu najbardziej prawdopodobnym) zakłada, że w 2050 roku w Europie zostanie zrealizowanych 15,4 mln lotów, co oznacza wzrost o 52 proc. w porównaniu z 2023 rokiem.

Źródło: Newseria

NAJNOWSZE INFORMACJE

Polska gospodarka coraz mniej zależna od węgla, ale wciąż znacząco od importu ropy i gazu. Transformacja wymaga stabilnych źródeł finansowania

Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego w 2025 roku udział odnawialnych źródeł w produkcji energii elektrycznej osiągnął 29,4 proc., wobec 12,7 proc. w 2018 roku, a moc zainstalowana...

Pełne wykorzystanie potencjału AI może zwiększyć PKB Polski o 8 proc. do 2030 roku. Jedną z barier luka kompetencyjna u małych i średnich przedsiębiorców

Ponad 84 proc. mikro-, małych i średnich przedsiębiorców z badanej grupy przyznaje, że ma co najmniej znaczne braki kompetencyjne w zakresie sztucznej inteligencji, z czego 46,3 proc....

UE szykuje rewolucję w prawach pasażerów linii lotniczych. Od negocjacji między Radą i Parlamentem zależy, czy będą one korzystne

Unia Europejska chce po ponad 20 latach od wprowadzenia dokonać rewizji rozporządzenia dotyczącego praw pasażerów. Propozycje kierunku zmian budzą jednak kontrowersje. Chodzi przede...

Polska wśród najczęściej atakowanych cyfrowo krajów świata. Na cyberobronę trafiają rekordowe środki

Polska ma do czynienia rocznie z ponad 600 tys. cyberataków, a według rządu ich skala i złożoność rośnie z każdym miesiącem. Dlatego jednym z priorytetów jest wzmocnienie...

Alicja Węgorzewska: W tym roku mamy jeszcze dwie wielkie premiery. Zapraszamy miłośników jazzu i tradycji kolędowania

Mimo końcówki roku Warszawska Opera Kameralna nie zwalnia tempa. Artyści przygotowują się do kolejnych dwóch premier. Dyrektor instytucji – Alicja Węgorzewska nie kryje satysfakcji z kolejnej...

Odpowiednio zbilansowana dieta może wspomóc leczenie pacjentów z przewlekłą chorobą nerek. Z roku na rok liczba diagnozowanych osób rośnie

W Polsce z przewlekłą chorobą nerek (PChN) żyje ponad 4,5 mln Polaków, a do 2034 roku będzie to 5,2 mln osób. Problem w tym, że...

Coraz większe zakupy e-konsumentów na zagranicznych platformach. UOKiK kontroluje bezpieczeństwo towarów trafiających do Polski

Przeprowadzona niedawno na granicach kontrola UOKiK, Krajowej Administracji Skarbowej i Inspekcji Handlowej wykazała, że w dokumentacji 29 modeli rowerów elektrycznych – ponad 1,1 tys. sztuk sprowadzanych...

Polska przegrywa wyścig o ukraińskich pracowników z Niemcami i Beneluksem. Brak stabilnych rozwiązań prawnych może przyspieszyć odpływ kadr

Uchodźcy z Ukrainy wygenerowali w 2024 roku 2,7 proc. PKB Polski – wynika z analizy Deloitte’a przygotowanej dla UNHCR. Wskazuje ona, że 69 proc. dorosłych obywateli naszego...

Polacy zmieniają podejście do ubezpieczeń. Bogacące się społeczeństwo częściej zabezpiecza swój majątek, zdrowie i rodzinę

Zmiany demograficzne oraz przyspieszenie rozwoju gospodarczego wpływają na podejście Polaków do ubezpieczeń. Przedstawiciele Grupy PZU zauważają, że częściej zabezpieczamy nie tylko swój majątek, ale także...

Cyfrowe bliźniaki wkraczają do medycyny. Polski Second Brain ma przewidywać wypalenie, depresję i oceniać reakcję na leczenie

Cyfrowe bliźniaki mogą się stać jednym z kluczowych narzędzi przyszłej medycyny. Pozwolą nie tylko monitorować zdrowie w czasie rzeczywistym, lecz także będą mogły przewidywać ryzyko chorób czy reakcję...

D. Obajtek o zakupie działek na Mazurach: Nie ma tam żadnego skandalu. Nie jestem związany z sąsiadującą inwestycją

Trwa kontrola Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dotycząca dużej inwestycji hotelowej na Mazurach. To efekt publikacji w mediach na temat planowanej nad jeziorem Kisajno, na...

Sport liczy na większe wsparcie finansowe ze strony biznesu. Dziś dotyczy ono głównie zawodowców odnoszących sukcesy

Z prowadzonych w Ministerstwie Sportu i Turystyki analiz wynika, że w Polsce 80 proc. wydatków na sponsoring sportowy pochodzi ze środków publicznych, a jedynie 20 proc....

O TYM SIĘ MÓWI

Polska gospodarka coraz mniej zależna od węgla, ale wciąż znacząco od importu ropy i gazu. Transformacja wymaga stabilnych źródeł finansowania

Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego w 2025 roku udział odnawialnych źródeł w produkcji energii elektrycznej osiągnął 29,4 proc., wobec 12,7 proc. w 2018 roku, a moc zainstalowana...

Pełne wykorzystanie potencjału AI może zwiększyć PKB Polski o 8 proc. do 2030 roku. Jedną z barier luka kompetencyjna u małych i średnich przedsiębiorców

Ponad 84 proc. mikro-, małych i średnich przedsiębiorców z badanej grupy przyznaje, że ma co najmniej znaczne braki kompetencyjne w zakresie sztucznej inteligencji, z czego 46,3 proc....

UE szykuje rewolucję w prawach pasażerów linii lotniczych. Od negocjacji między Radą i Parlamentem zależy, czy będą one korzystne

Unia Europejska chce po ponad 20 latach od wprowadzenia dokonać rewizji rozporządzenia dotyczącego praw pasażerów. Propozycje kierunku zmian budzą jednak kontrowersje. Chodzi przede...