Transport międzynarodowy to sektor regulowany przez szereg przepisów krajowych i międzynarodowych, które mają na celu zapewnienie uczciwej konkurencji oraz bezpieczeństwa na drogach. Dwa kluczowe pojęcia, z którymi muszą zmierzyć się przewoźnicy, to międzynarodowa licencja transportowa i zasady kabotażu. Choć oba są istotne w kontekście międzynarodowego przewozu towarów, dotyczą różnych aspektów działalności przewoźników. W tym artykule wyjaśniamy, czym się różnią, jakie obowiązki nakładają na firmy transportowe oraz jakie kary grożą za ich nieprzestrzeganie.
Czym jest międzynarodowa licencja transportowa?
Międzynarodowa licencja transportowa to dokument wydawany przedsiębiorstwom transportowym, który uprawnia do wykonywania przewozów drogowych poza granicami Polski. Jest niezbędna dla wszystkich firm, które chcą legalnie prowadzić działalność transportową na trasach międzynarodowych – tłumaczą eksperci firmy BOS Licencje Transportowe.
Kto musi posiadać licencję?
- Przewoźnicy transportujący towary na trasach międzynarodowych.
- Firmy przewozowe świadczące usługi transportu osób, np. autokarami lub busami.
- Właściciele pojazdów powyżej 3,5 tony (dla przewozu towarów).
Jakie są wymagania?
Aby uzyskać międzynarodową licencję transportową, przedsiębiorca musi spełnić szereg wymagań, w tym posiadać:
- Certyfikat kompetencji zawodowych.
- Zdolność finansową.
- Dobrą reputację w branży.
Licencja jest podstawą do legalnego wykonywania przewozów międzynarodowych, ale nie daje prawa do realizacji kabotażu.
Czym jest kabotaż?
Kabotaż to przewóz towarów lub osób pomiędzy dwoma miejscami w jednym kraju przez zagranicznego przewoźnika. W Unii Europejskiej kabotaż jest regulowany przez wspólnotowe przepisy, które mają na celu ochronę krajowych rynków transportowych przed nieuczciwą konkurencją.
Zasady kabotażu w UE
Zgodnie z przepisami unijnymi, przewoźnicy posiadający międzynarodową licencję transportową mogą wykonywać kabotaż pod pewnymi warunkami:
- Trzy przewozy kabotażowe: Przewoźnik może zrealizować maksymalnie trzy operacje kabotażowe w ciągu 7 dni od zakończenia międzynarodowego przewozu towarów na terytorium danego kraju.
- Ograniczenia czasowe: Wszystkie operacje kabotażowe muszą zostać zrealizowane w określonym czasie.
- Brak pustych przejazdów: Kabotaż może być wykonywany jedynie jako część usługi transportowej, która rozpoczęła się za granicą.
Obowiązki przewoźników w związku z kabotażem
Realizacja przewozów kabotażowych wymaga spełnienia określonych obowiązków, które mają na celu zapewnienie zgodności z przepisami:
- Dokumentacja przewozowa:
Przewoźnik musi posiadać pełną dokumentację dotyczącą międzynarodowego przewozu towarów oraz realizowanych przewozów kabotażowych. Wymagane dokumenty to m.in. listy przewozowe CMR. - Rejestracja w systemach krajowych:
W niektórych krajach (np. we Francji czy Niemczech) przewoźnicy muszą dokonać rejestracji w krajowych systemach kontroli transportu. - Przestrzeganie czasu pracy kierowców:
Przewoźnicy muszą stosować się do przepisów dotyczących czasu pracy kierowców oraz korzystania z tachografów. - Zgodność z minimalnym wynagrodzeniem:
W niektórych państwach UE (np. Francji, Niemczech) kierowcy realizujący kabotaż muszą otrzymywać minimalne wynagrodzenie obowiązujące w danym kraju.
Kary za nieprzestrzeganie przepisów
Nieprzestrzeganie zasad dotyczących kabotażu lub korzystanie z międzynarodowej licencji transportowej niezgodnie z jej przeznaczeniem może prowadzić do poważnych konsekwencji:
- Mandaty finansowe:
Wysokość mandatów różni się w zależności od kraju, ale może wynosić od kilku tysięcy do kilkudziesięciu tysięcy euro. - Zakaz wykonywania przewozów:
W przypadku powtarzających się naruszeń przewoźnik może stracić prawo do realizacji transportu na terenie danego kraju. - Cofnięcie licencji:
GITD może cofnąć międzynarodową licencję transportową w przypadku rażących naruszeń przepisów.
Zmiany w przepisach dotyczących transportu międzynarodowego i kabotażu
W ostatnich latach Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących transportu drogowego, mające na celu zwiększenie przejrzystości i uczciwej konkurencji. Pakiet Mobilności, który wszedł w życie w 2020 roku, zmienił zasady kabotażu oraz wprowadził nowe wymogi dotyczące odpoczynku kierowców i wynagrodzenia minimalnego.
Kluczowe zmiany obejmują:
- Obowiązek powrotu pojazdu do kraju rejestracji co 8 tygodni.
- Zaostrzone kontrole czasu pracy i odpoczynku kierowców.
- Nowe zasady dotyczące wynagrodzenia kierowców w przewozach kabotażowych.
Podsumowanie
Międzynarodowa licencja transportowa i zasady kabotażu to dwa odrębne elementy regulujące działalność firm transportowych na terenie Unii Europejskiej. Licencja umożliwia legalne przewozy międzynarodowe, natomiast kabotaż pozwala na wykonywanie przewozów wewnętrznych w innych krajach pod określonymi warunkami. Znajomość przepisów i ich przestrzeganie są kluczowe dla uniknięcia kar oraz utrzymania dobrej reputacji firmy transportowej.
Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, kompletnej dokumentacji i przestrzeganiu zasad kabotażu przewoźnicy mogą nie tylko uniknąć problemów prawnych, ale także skutecznie konkurować na międzynarodowym rynku transportowym.