
Skuteczna strategia sprzedaży to spójny plan działania, w którym kluczowi są przede wszystkim ludzie realizujący cele. W dynamicznym otoczeniu biznesowym, wykorzystując narzędzie takie jak FinxS® Sales Assessment, firmy mogą zaprojektować strategię sprzedaży opartą nie tylko na celach, ale i na realnym potencjale zespołu.
Czym jest strategia sprzedaży i dlaczego jest niezbędna?
Inaczej mówiąc, strategia sprzedaży to najczęściej spisany plan osiągania celów biznesowych przez zespół handlowy. Brak strategii sprzedażowej może powodować, że działania w tym zakresie są chaotyczne czy nie łączą się z innymi obszarami, np. marketingiem. Dodatkowo strategia sprzedaży musi być elastyczna, czyli powinna wskazać kierunek podczas globalnych zawirowań ekonomicznych, inflacji, zmian w prawie czy działań konkurencji.
Kluczowe kroki w budowaniu strategii sprzedaży
Żadna strategia sprzedaży nie powinna być oparta na przeczuciu czy wrażeniu. Bardzo ważne jest pozyskanie odpowiednich danych. Należy je zweryfikować pod kątem biznesowym. Pozwala to odkryć te, które mają faktyczny wpływ na sprzedaż i strategię, a które są tylko tzw. szumem. Na co należy zwrócić uwagę? Które obszary są najistotniejsze?
- Analiza rynku i segmentacja – zrozumienie, do których grup klientów kierujesz ofertę, jakie są ich potrzeby, na czym im zależy.
- Diagnoza kompetencji zespołu – realny obraz, jakie umiejętności mają handlowcy, co im przychodzi łatwiej, a w jakich obszarach potrzebują wsparcia.
- Określenie celów sprzedażowych, np. metodą SMART, w której cele są konkretnie zdefiniowane, mierzalne, osiągalne, istotne i osadzone w czasie.
- Dobór metod i kanałów sprzedaży – decyzja czy sprzedaż będzie prowadzona głównie bezpośrednio, online, przez partnerów, czy wybieramy mieszany model.
- Monitorowanie i adaptacja, czyli stała obserwacja wyników zespołów. Wiąże się z tym gotowość do zmian, gdy strategia przestaje odpowiadać realiom.
FinxS® Sales Assessment – jak wspiera planowanie strategii sprzedaży
W Extended Tools wierzymy, że podstawą każdej strategii są ludzie. To w dużej mierze od ich kompetencji zależy, czy realizacja założeń przebiegnie zgodnie z planem. Dlatego polecamy FinxS® Sales Assessment – narzędzie, które sprawdza umiejętności handlowców w kontekście 18 kluczowych kompetencji sprzedażowych. Analizuje m.in. prospecting, inicjatywę, aktywne słuchanie, budowanie relacji i myślenie krytyczne.
FinxS® Sales Assessment to narzędzie, które wspiera menedżerów w budowaniu skutecznej strategii sprzedaży – opartej na realnych danych, a nie założeniach.
Dzięki niemu możesz:
- dopasować cele sprzedażowe do rzeczywistych możliwości i kompetencji zespołu sprzedażowego – i uniknąć błędów wynikających z przeszacowania,
- odkryć potencjał i luki kompetencyjne – np. gdy zespół świetnie buduje relacje, ale rzadziej wykazuje inicjatywę,
- lepiej przypisać handlowców do etapów procesu sprzedaży,
- określić profil idealnego handlowca – osobę, która naprawdę pasuje do Twojej organizacji i wesprze rozwój sprzedaży.
To praktyczne wsparcie zarówno dla menedżerów sprzedaży, jak i działów HR.
Dlaczego strategia z FinxS® Sales Assessment ma większe szanse powodzenia?
Nawet najlepiej zbudowana strategia nie będzie skutecznie realizowana, jeśli w firmie brakuje kluczowych kompetencji sprzedażowych. Dzięki FinxS® Sales Assessment cele sprzedażowe są lepiej dopasowane do potencjału zespołu – realne do osiągnięcia i powiązane z konkretnymi kompetencjami. Nie chodzi o to, by rezygnować z ambitnych celów czy wzrostu zysków. Kluczowe jest to, by strategia sprzedaży była możliwa do realizacji – tak, żeby zespół mógł działać w zgodzie ze swoimi kompetencjami sprzedażowymi i wykorzystywać pełen potencjał. FinxS® Sales Assessment jest dla menedżerów, którzy szukają nowych sposobów na rozwój sprzedaży.
Z narzędzia mogą też korzystać osoby z HR – szczególnie wtedy, gdy rekrutacja ma wspierać realizację strategii firmy. FSA w tym kontekście pomaga m.in. w poznawaniu kompetencji sprzedażowych kandydatów.









