Do 2025 roku ponad połowa obowiązków wykonywanych przez ludzi w ramach obecnych miejsc pracy zostanie przejęta przez roboty. Nie ma co się oszukiwać, pod wieloma względami po prostu nie mamy jak konkurować z maszyną, więc co mamy zrobić?
Odpowiedź leży we wzmacnianiu naszych umiejętności miękkich.
„To krytycznie ważne, aby firmy przyjęły aktywną rolę we wspieraniu swoich obecnych pracowników poprzez pomoc w zmianie i podnoszeniu ich kwalifikacji, co umożliwi im dopasowanie się do zmieniających się warunków na rynku”.– komentuje Klaus Schwab, założyciel i szef World Economic Forum.
Co zaliczamy do kompetencji miękkich?
- Inteligencja emocjonalna.
- Rozwiązywanie problemów.
- Umiejętności analityczne.
- Kreatywność.
- Elastyczność.
Co ma z tym wspólnego nauka języka obcego?
Nauka języka to magiczne narzędzie, jeśli chodzi o nabywanie umiejętności miękkich, bo zapewnia wszystkie z nich. Wzmacnia podstawowe zdolności poznawcze, w tym inteligencję i pamięć. Jednocześnie motywuje ludzi do kreatywności, elastyczności i wykorzystywania wyobraźni do rozwiązywania problemów.
Języki obce to także wciąż podstawowy wymóg w firmach. Umiejętność posługiwania się językami obcymi to na wielu stanowiskach nie tylko atut, jeden z podstawowych wymogów. Badania Wharton and LECG Europe wykazały, że dobra znajomość chociażby jedynego języka obcego może podnieść nasz roczny dochód od 1,5% do 4%. Krótko mówiąc, języki otwierają drzwi do nowych możliwości kariery, relacji, a nawet szansy na życie i pracę w innym kraju.
Nauka języka jest nie tylko pożądana, ale wręcz bezcenna w dzisiejszym miejscu pracy, w którym empatia i umiejętność rozwiązywania problemów są na wagę złota. Sztuczna inteligencja jest dobra w szybkim uczeniu się i analizowaniu ogromnych ilości informacji. Ale AI nie jest samodzielnie podejmującym decyzje podmiotem. To ludzie decydują, do czego chcą wykorzystać tę technologię i jak ma ona działać.
Jak zatem kształtuje się przyszłość nauki języków obcych w firmach?
Doskonale i wielowątkowo. Koordynator szkoleń ze szkoły językowej Skrivanek wskazuje, że
przy zastosowaniu nowoczesnej technologii, Internetu, mediów społecznościowych, aplikacji na smartfony, muzyce, a także coraz lepszym materiałom dydaktycznym ma ogromną przyszłość. Wymóg znajomość języków obcych w stopniu komunikatywnym w wielu firmach to już norma, a zapotrzebowanie na posługiwanie się językiem obcym w obecnych czasach dla wielu firm, to nieoceniona możliwość rozwoju i pozyskiwania nowych rynków zbytu.
Nauka języka obcego to nie tylko umiejętność czy kompetencja, to także przygoda, która pozwala kontakt z ludźmi i zapewnia wgląd w inną kulturę, a tego żadna maszyna nie jest w stanie odtworzyć, dlatego warto inwestować w rozwój kompetencji i uczyć się języków obcych.
W Skrivanku podchodzimy indywidualnie do każdego klienta, dopasowując do jego potrzeb formę zajęć (oferujemy zarówno kursy stacjonarne, jak i online), liczbę uczestników (zajęcia mogą być grupowe lub indywidualne), czas, długość trwania kursu i zakres materiału. Mamy duże doświadczenie we współpracy z firmami.