Każda tworzona o podstaw marka musi zadbać o zaistnienie na rynku. Pozwala na to umiejętnie przeprowadzony branding, który pozwala zbudować od podstaw spójny i atrakcyjny wizerunek oraz zaprezentować go odbiorcom. Często zdarza się jednak tak, że już istniejące firmy rezygnują ze swojego dotychczasowego wizerunku oraz przedstawiają się odbiorcom w zupełnie nowej odsłonie. Sprawne przeprowadzenie procesu zmiany wizerunku umożliwia im rebranding. Sprawdźmy, co łączy, a co dzieli oba te procesy oraz kto specjalizuje się w ich profesjonalnym przeprowadzaniu!
Branding. Jak zbudować atrakcyjny, spójny wizerunek marki od podstaw?
Wszystkie nowe marki, zanim zaistnieją w świadomości odbiorców i na dobre rozgoszczą się na rynku, muszą posiadać wizerunek. Składa się na niego szereg elementów, które pozwalają odróżnić jedną markę od innych oraz umożliwiają jej zapisać i utrwalić swoją obecność w świadomości odbiorców. Proces jego tworzenia od samych podstaw jest określany mianem brandingu, a w jego profesjonalnym przeprowadzaniu na zlecenie specjalizuje się agencja brandingowa.
Branding jest wymagającym, czasochłonnym procesem, który powinien być dobrze zaplanowany oraz umiejętnie wcielony w życie. Powołując do życia nową markę, nie ma bowiem miejsca na pomyłki, a wszelkie popełnione na początkowym etapie jej istnienia błędy mogą sporo ją kosztować. Warto także mieć świadomość, że wizerunek marki tworzy nie tylko samo jej logo i nazwa, lecz także wiele mniej i bardziej istotnych elementów, które w całości składają się na to, jak marka jest postrzegana, widziana oraz oceniana przez klientów.
Co ważne, branding nie kończy się w momencie zaprezentowania marki odbiorcom – jest to bowiem proces ciągły, który toczy się w tle właściwie przez cały okres funkcjonowania firmy na rynku, wywierając istotny wpływ na jej rozwój i wyniki sprzedażowe. Jego przeprowadzenie warto więc powierzyć profesjonalistom, którzy zadbają o każdy najdrobniejszy szczegół, zapewniając marce udany start oraz prężny rozwój w przyszłości.
Rebranding. Kiedy przychodzi pora na transformację wizerunku marki?
W ostatnich latach coraz więcej firm decyduje się na rebranding. To kolejny proces marketingowy, który pod wieloma względami przypomina branding – jego celem jest bowiem nadanie marce pożądanego wizerunku. W przeciwieństwie do niego, rebranding nie tworzy jednak całkowicie nowej marki, lecz odświeża, unowocześnia i dostosowuje już posiadany przez firmę wizerunek do aktualnych trendów i realiów. Jego celem jest bowiem stworzenie nowego, pozytywnie odbieranego przez otoczenie biznesowe wizerunku dla już istniejącego podmiotu oraz zapewnienie jego dobrego przyjęcia.
Rebranding to także domena profesjonalistów – zajmuje się nim na zlecenie wspomniana powyżej agencja brandingowa. Przez wielu jest uznawany za bardziej złożony, skomplikowany, wymagający i co za tym idzie, także dużo trudniejszy we wdrożeniu proces od brandingu. Z tego powodu powinien być przeprowadzany w wyjątkowych sytuacjach.
Rebranding to dobry wybór dla marek, które posiadają przestarzały wizerunek oraz pragną jego unowocześnienia, dla podmiotów, które utraciły zainteresowanie i zaufanie swoich odbiorców wskutek złych decyzji wizerunkowych, a także dla marek, które łączą siły z innymi firmami, decydując się od tej pory wspólnie pracować na swój sukces.