Godzinnik.pl Biznes LUDZIE BIZNESU ZPPP Browary Polskie: piwa bezalkoholowe odpowiadają na potrzeby współczesnych piwoszy

ZPPP Browary Polskie: piwa bezalkoholowe odpowiadają na potrzeby współczesnych piwoszy

Data publikacji:

97 proc. Polaków próbowało piw bezalkoholowych, a 62 proc. regularnie sięga po „zerówki”. O tym, że piwo bezalkoholowe jest ważną kategorią rynku piwowarskiego, motorem rozwoju branży i szansą na częściowe zrównoważenie trendu spadkowego piw alkoholowych, mówił Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie (ZPPP Browary Polskie) podczas premiery raportu „>>Zerówki<< zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0 proc. trwa”.

Według raportu ZPPP Browary Polskie jesteśmy świadkami rewolucji: zmiany postaw i zachowań Polaków wobec piwa alkoholowego. Piwo z procentami traci na popularności, a konsumenci masowo zaczynają pić piwa bezalkoholowe, których sprzedaż rośnie rocznie w tempie dwucyfrowym.

Jednocześnie trend NoLo (no alcohol low alcohol), to jedno z najpopularniejszych zjawisk w pokoleniu Zet – konsumentów urodzonych po 1994 roku. Dla wielu z nich NoLo to element stylu życia. Często idzie w parze ze zmianą diety i prozdrowotnymi postawami.

„Jesteśmy świadkami rewolucji. Na rynku obserwujemy dwa przeciwstawne trendy – spożycie klasycznego piwa z alkoholem spada, podczas gdy piw bezalkoholowych rośnie” – zauważył Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie.

Jego zdaniem możemy już mówić o nowej kategorii produktowej – piw bezalkoholowych.

„Konsument oczekuje bezalkoholowego zamiennika, alternatywy dla piwa alkoholowego, które zna i ceni za smak i jakość. Sukces rynkowy zerówek wynika zatem w dużej mierze z wcześniej ugruntowanej pozycji poszczególnych marek piwa, które teraz uzyskały swój bezalkoholowy odpowiednik. ” – argumentował.

Według danych Euromonitora za 2023 rok w Europie wyprodukowano 22 mln hektolitrów piwa bezalkoholowego, co stanowi 6 proc. rocznej produkcji chmielowego trunku. Największe udziały w europejskim rynku piw bezalkoholowych mają Niemcy (33,9 proc.), Hiszpania (24,9 proc.) i Polska (9,3 proc.). Razem te trzy kraje warzą ponad 68 proc. całego wolumenu piw bezalkoholowych w Europie.

Już co dziesiąte piwo 0,0 proc. w Europie pochodzi z Polski. Od roku 2018, kiedy po raz pierwszy nastąpił skokowy wzrost segmentu piw bezalkoholowych na polskim rynku, wielkość sprzedaży piw „zero” wzrosła o 250 proc., do blisko 2 milionów hektolitrów w 2024 roku. W ubiegłym roku polscy konsumenci kupowali codziennie 1,06 mln butelek i puszek piwa z zerową zawartością alkoholu i jednocześnie 441 tys. mniej sztuk piwa z alkoholem.

Piwa o zerowej zawartości alkoholu to ponad 98 proc. segmentu piw bezalkoholowych (zawierających do 0,5 proc. alkoholu), którego wartość w Polsce, w roku 2024 osiągnęła 1,72 miliarda złotych, a wolumen blisko 2 mln hektolitrów (1,94 mln hl)

„Piwo bezalkoholowe ma do 0,5 proc. alkoholu, a dla piwa 0,0 limit to 0,05 proc. Nie można upić się takim napojem, za to można zastępować tradycyjne piwa pod względem smaku” – wyjaśniał dr hab. inż. Aleksander Poreda, profesor Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie.

Najpopularniejszą kategorią piw „zero” są zdecydowanie piwa smakowe, które odpowiadają za 61 proc. sprzedaży i w największym stopniu stymulują wzrost kategorii.

Pod względem wartości, segment piw bezalkoholowych osiągnął 1,72 mld złotych w 2024 roku, co oznacza ponad dwunastokrotny wzrost na przestrzeni dekady i 7,5 proc. udział w całym rynku piwowarskim.

„Rynek „zerówek” ratuje branżę piwną. Produkcja alkoholu malała w ostatnich latach średnio ponad 3 proc. rocznie. Przychody branży wzrosły w 2024 r. jedynie o 1,2 proc., a gdyby nie „zerówki” prawdopodobnie by spadły” – twierdził Michał Koleśnikow, ekonomista PKO Banku Polskiego.

Przez ostatnią dekadę rynek piw 0,0 proc. urósł dziesięciokrotnie wolumenowo, osiągając blisko 6,5 proc. w całym rynku piwnym. Biorąc pod uwagę obserwowany od kilku lat systematyczny spadek sprzedaży piw alkoholowych, możemy założyć, że 1,94 mln hektolitrów „zerówek” kupionych przez polskich konsumentów w 2024 roku to o 1,94 mln hektolitrów mniej wypitego piwa z alkoholem. To przekłada się na 9,7 mln litrów czystego alkoholu mniej, którego w 2024 roku nie wypili polscy konsumenci dzięki spożyciu „zerówek”.

„60 proc. piwa sprzedawanego w Polsce trafia do klientów małych sklepów. Napoje to ważna część obrotu małych sklepów a coraz większy udział w nim notują piwa bezalkoholowe. Obserwujemy, że wzrostowi popularności „zerówek” towarzyszy zmniejszanie zainteresowania klasycznymi piwami” – mówił Maciej Ptaszyński, prezes zarządu Polskiej Izby Handlu.

„Coraz więcej osób zgadza się, że piwo bezalkoholowe to prawdziwe piwo. Największy wzrost sprzedaży „zerówek” obserwujemy w kategoriach typowych okazji piwnych np. do grilla, spotkanie towarzyskie” – dodał Radosław Soszka, research team manager, IQS.

Według ekspertów „zerówki” odpowiadają na potrzeby współczesnych konsumentów – dostarczają im orzeźwienia i doznań smakowych, bez alkoholu. Jak pokazują dane dotyczące sprzedaży piwa w Polsce, piwa bezalkoholowe realnie przyczyniają się do zmniejszenia ilości konsumowanego przez Polaków alkoholu.

„Trwałość i popularność trendu NoLo to siła rozwoju tego segmentu rynku” – podsumował Bartłomiej Morzycki.

Z raportem „>>Zerówki<< zmieniają rynek piwa. Rewolucja 0,0 proc. trwa” można zapoznać się tu: https://www.browary-polskie.pl/raport-o-piwach-bezalkoholowych-zerowki-zmieniaja-rynek-piwa-rewolucja-00-trwa-edycja-2025/

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Źródło: PAP MediaRoom

NAJNOWSZE INFORMACJE

EKG 2025: AI, cyberbezpieczeństwo, sieć 5G to filary, na których można budować przewagę konkurencyjną

Fot. PAP/M. Moryl (1)W dobie globalnej rywalizacji technologicznej, kołem zamachowym krajowych gospodarek jest cyfryzacja. Czy Polska jest gotowa, by wykorzystać stwarzane przez nią szanse?...

Czego nie obejmuje polisa na życie?

Planujesz zakup ubezpieczenia na życie? Zapoznaj się dokładnie z warunkami umowy, ponieważ towarzystwa ubezpieczeniowe zastrzegają w nich, czego nie obejmuje taka polisa. W tym...

ZPPP Browary Polskie: piwa bezalkoholowe odpowiadają na potrzeby współczesnych piwoszy

97 proc. Polaków próbowało piw bezalkoholowych, a 62 proc. regularnie sięga po „zerówki”. O tym, że piwo bezalkoholowe jest ważną kategorią rynku piwowarskiego, motorem...

EKG 2025: banki mają kapitał i są gotowe do finansowania wzrostu polskiej gospodarki

Fot PAP/M. Moryl (1)Polski sektor bankowy, którego zyski w 2024 r. osiągnęły rekordową kwotę 42 mld złotych ma kapitał i jest gotowy do finansowania...

Grupa American Heart of Poland nawiązuje strategiczną współpracę z CVC Credit w celu przyspieszenia modernizacji szpitali publicznych oraz podniesienia jakości opieki zdrowotnej w ramach...

Grupa American Heart of Poland będąca częścią Gruppo San Donato, z przyjemnością ogłasza nawiązanie strategicznej współpracy z CVC Credit. Udzielone wsparcie finansowe AHP przeznaczy...

ORLEN na EKG 2025: gaz jest kluczem do bezpieczeństwa energetycznego państwa

Fot. PAP/M. Moryl (1)Tworząc strategię do 2035 roku, ORLEN postanowił skoncentrować się na bezpieczeństwie i energetyce. Zainwestuje 380 mld zł w polską energetykę, bo...

Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu

Wojna handlowa i trudna sytuacja geopolityczna stanowią zagrożenie dla funkcjonowania firm. Niepewność sytuacji gospodarczej to obok wysokich kosztów pracowniczych najczęściej wskazywana bariera utrudniająca działalność. 60...

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie...

Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania...

Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego....

Rynki materiałów biodegradowalnych i biopochodnych będą rosły w szybkim tempie. W Polsce dopiero raczkują

Rynek biodegradowalnych tworzyw sztucznych do 2031 roku ponad trzykrotnie zwiększy swoje obroty. Również tworzywa biopochodne są coraz częściej rozwijane i wykorzystywane. Choć rynki na...

Firma DZYNE wprowadza nowość w ofercie – Dronebuster® 4-EU – i zwiększa produkcję po pozyskaniu wielomilionowego zamówienia na międzynarodowe dostawy

Dostosowany do europejskich wymogów przenośny system wykrywania i neutralizacji dronów zwiększa bezpieczeństwo w szeregu kluczowych sektorów; firma zwiększa produkcję w celu obsłużenia rosnącego na...

O TYM SIĘ MÓWI

Inez Lis – wiek, waga, wzrost. Kim jest Inez Lis?

Inez Lis to popularna polska influencerka, członkini grupy Dresscode, która zdobyła znaczną rozpoznawalność dzięki swojej aktywności w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Instagramie....

Sylwia Bomba: Stosuję zasadę żywieniową 80/20. Raz w tygodniu jem z córką kebaba i organizm wybacza mi to

Influencerka przekonuje, że są takie momenty czy okoliczności, kiedy w swoim jadłospisie pozwala sobie na więcej. Jej zdaniem każdy powinien robić sobie taki „oszukany...

Wojek – wiek, kariera, współpraca z Książulem, dziewczyna

Wojek, znany również jako Maciej Wojas, to jedna z popularniejszych postaci w polskim internecie. Zyskał dużą popularność dzięki swojemu kanałowi na YouTube...

Edyta Jankiewicz wiek, kim jest, gdzie mieszka, dzieci

instagram.com/trochonowiczjankiewicz/Czasem popularność przychodzi nieoczekiwanie – za sprawą bliskich, którzy wcześniej zdobyli uznanie w sieci. Przykładem takiej historii...

The Kretka – wiek, wzrost, działalność internetowa, życie prywatne. Kim jest Anna Gretkowska?

https://www.instagram.com/thekretka1/Anna Gretkowska, szerzej znana jako The Kretka, to jedna z najbardziej charakterystycznych...

Marlena Sojka – TikTok, chłopak, wiek, życie prywatne

Marlena Sojka to jedna z najbardziej rozpoznawalnych influencerek w Polsce, która zdobyła ogromną popularność dzięki swojej działalności na TikToku. Jej kreatywność, charyzma...