Godzinnik.pl Biznes Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają...

Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką

Prawie 70 proc. strategii marketingowych wykorzystuje obecnie sztuczną inteligencję, a w przypadku kampanii influencerskich – prawie połowa – wynika z badań duńskiej firmy Influencer Marketing Hub. Technologia ta ułatwia dobór influencerów, przewidywanie trendów i analizę zaangażowania odbiorców. Marki tworzą także kontent z wykorzystaniem AI, a nawet swoich wirtualnych influencerów. Choć pozostają oni na razie ciekawostką na rynku, to budzą szereg pytań o to, co w influencer marketingu najważniejsze, czyli autentyczność i zaufanie.

 Dzisiaj podstawową korzyścią na obecnym poziomie rozwoju sztucznej inteligencji jest wsparcie marketerów w analityce, w odpowiednim doborze twórców. Sztuczna inteligencja jest w stanie dokonywać olbrzymiej ilości obliczeń i dawać marketerom rekomendacje co do tego, z jakimi twórcami współpracować, jak dobierać tych twórców, aby marka odniosła maksymalną korzyść z tej współpracy – mówi agencji Newseria Biznes Adam Szudra, dyrektor zarządzający Friends & Brands.

Badanie przeprowadzone w 2023 roku na ponad 500 marketerach przez Influencer Marketing Hub wskazało, że blisko połowa z nich zawsze używa sztucznej inteligencji we współpracy z influencerami. Najczęściej wykorzystywaną funkcją jest przetwarzanie języka naturalnego. Co istotne, prawie 38 proc. uczestników badania oceniło, że AI wpłynęła na poprawę wyników kampanii influencerskich w ich firmie.

– Sztuczna inteligencja to zarówno szansa, jak i zagrożenie w influencer marketingu i szeroko pojętym marketingu. Nie powinniśmy się jednak jej obawiać, jeśli do jej wykorzystania podchodzimy z głową. Sporo mówi się dzisiaj o zagrożeniach w kontekście prawnym. Pamiętajmy, że to, skąd sztuczna inteligencja pozyskuje informacje, nie są przez cały czas uregulowane. Często słyszymy, chociażby w Stanach, o procesach, gdzie artyści czy gwiazdy pozywają firmy zajmujące się sztuczną inteligencją. Niemniej największą szansą dla sztucznej inteligencji jest dzisiaj, w mojej opinii, wsparcie zarówno procesów twórczych, jak i analitycznych, ale przez cały czas mówimy tutaj o wsparciu, a nie o ich zastępowaniu – tłumaczy Adam Szudra.

Algorytmy sztucznej inteligencji potrafią analizować rozległe zbiory danych w celu identyfikacji wzorców i spostrzeżeń, które mogłyby zostać przeoczone przy ręcznej analizie. Na podstawie danych demograficznych, lokalizacji czy zaangażowania obserwujących AI jest w stanie określić, czy grupa docelowa danego twórcy pokrywa się z grupą docelową kampanii. Narzędziem, które wykorzystuje tę metodę, jest np. HypeAuditor, którego algorytmy identyfikują idealnych influencerów dla danej grupy odbiorców z ponad 138 mln kont na Instagramie, YouTubie, TikToku, X i Twitchu. Zaawansowane systemy AI mogą również oceniać zgodność między stylem i wartościami marki a treścią i odbiorcami influencera. 

Przy wykorzystaniu technologii AI można również tworzyć angażujące i spersonalizowane treści dla poszczególnych marek czy influencerów. To nie tylko treści pisane, ale też obrazy, dźwięki czy filmy. AI analizuje także treści pod kątem nieścisłości czy potencjalnego zainteresowania odbiorców. Poza tym może również służyć do monitorowania i optymalizacji kampanii influencerskich: śledzenia i analizowania różnych wskaźników, badania efektywności i na tej podstawie dostosowywania treści czy grup docelowych. Dzięki temu, jak podkreśla ekspert, możliwa jest większa elastyczność w dostosowywaniu kampanii i wyższe zwroty z inwestycji.

Zdaniem dyrektora Friends & Brands mimo rosnącej roli sztucznej inteligencji w influencer marketingu nie zastąpi ona ludzi. 

– Sztuczna inteligencja nie jest jeszcze na takim etapie rozwoju, aby w pełni zastąpić pracę człowieka. Mówimy tutaj przecież o procesach kreatywnych, twórczych, których obecnie funkcjonująca sztuczna inteligencja nie rozpoznaje jeszcze i nie zastępuje tak dobrze – przekonuje Adam Szudra.

Niektóre marki eksperymentują jednak z AI influencerami. Przykładem może być Lu do Magalu, stworzona jako rzeczniczka przez jedną z największych firm handlowych w Brazylii, czy Lil Miquela, która zyskała sławę jako wirtualny robot, obecnie jest modelką i ikoną mody. Jak wskazują badani przez Influencer Marketing Hub eksperci, którzy mieli do czynienia z wirtualnymi influencerami, oceniają bardzo pozytywnie to doświadczenie. Główną zaletą współpracy z nimi w porównaniu z „tradycyjnymi” influencerami jest kontrola nad przekazem (31,7 proc.) i dostępność 24/7 (29 proc.). Co istotne, 40 proc. marketerów wierzy, że taka technologia zrewolucjonizuje w przyszłości branżę. Jednocześnie podobny odsetek ma wątpliwości co do kwestii etycznych związanych z AI influencerami.

– Wiele mówi się o tym, że wirtualni influencerzy mogą być przyszłością influencer marketingu. Jest na to szansa, niemniej zastanawiam się, czy takie postacie, takie twory powinniśmy dalej nazywać influencerami. W pogoni za nowościami, za innowacją zapominamy o tym, co jest podstawą influencer marketingu jako takiego, przecież w tych działaniach chodzi o autentyczność i zaufanie, a tego nawet najlepsza sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić – podkreśla dyrektor Friends & Brands.

Kwestie związane z AI nie są do końca uregulowane prawnie. Unijne rozporządzenie AI Act ustanawia m.in. obowiązki dla dostawców dotyczące tego, by treści generowane lub modyfikowane za pomocą sztucznej inteligencji (np. obrazy, pliki audio lub wideo) były wyraźnie oznaczone. Chodzi o to, by odbiorcy treści byli świadomi, kiedy na nie natrafią.

 Zasadniczo nikt nie wie, w którą stronę pójdą rozwiązania prawne. W mojej opinii kluczowa tutaj jest kwestia etyki i tego, że gdy posługujemy się sztuczną inteligencją, nieważne w jakim stopniu, to musimy pamiętać o pełnej transparentności, w końcu odbiorcy, konsumenci chcą wiedzieć, czy te słowa wypowiedziała faktyczna osoba, twórca, którego znają i lubią, czy zostały one wygenerowane przez ChatGPT, czy jakiekolwiek inne rozwiązanie związane ze sztuczną inteligencją. Tak długo, jak długo w wykorzystywaniu sztucznej inteligencji będziemy jednak transparentni i etyczni, nie widzę w tym niczego złego – ocenia Adam Szudra.

Źródło: Newseria

NAJNOWSZE INFORMACJE

XXVI edycja konkursu „Polski Produkt Przyszłości” – zgłoś innowację, która zmieni rynek

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) rozpoczęła XXVI edycję prestiżowego konkursu „Polski Produkt Przyszłości”, którego celem jest wyłonienie najbardziej przełomowych produktów i technologii o istotnym...

Fałszywe mDowody. Ministerstwo ostrzega

W sieci pojawiły się fałszywe wersje mDowodów, które do złudzenia przypominają oryginalne dokumenty i są dostępne za około 20 złotych. Nieletni wykorzystują je do zakupu alkoholu, papierosów i napojów energetycznych. Ministerstwo Cyfryzacji wydało komunikat z instrukcjami, jak odróżnić podrobione dokumenty od prawdziwych

Zwolnienia w Poczcie Polskiej. Pracownicy mogą skorzystać z Programu Dobrowolnych Odejść

3 lutego 2025 roku ruszył program dobrowolnych odejść z Poczty Polskiej. Związki zawodowe nie są zadowolone z takiego rozwiązania.

Szymon Hołownia o pakcie migracyjnym. „Bezpieczeństwo nie wyklucza człowieczeństwa”

Szymon Hołownia, Marszałek Sejmu, powiedział w środę, że Polska nie będzie przyjmować nielegalnych uchodźców. Zaznaczył, że dzięki silnej pozycji kraju Polska ma możliwość wyjaśniania Europie zagrożeń, z których część państw Unii Europejskiej może nie zdawać sobie sprawy.

Raport z budownictwa w Polsce: domy z poddaszem ustępują miejsca parterowym?

Przez długie lata to domy z poddaszem - użytkowym lub do adaptacji - cieszyły się w Polsce największą popularnością. W ostatnich latach obserwujemy radykalną...

Dodatek mieszkaniowy dla jednej grupy zawodowej. Donald Tusk zapowiedział zmianę

Rząd planuje wprowadzić nowy dodatek dla służb mundurowych w wysokości od 900 do 1800 zł, poinformował premier Donald Tusk.

Kto jest najlepszym piłkarzem w historii? Christiano Ronaldo nie zawahał się przy odpowiedzi

Christiano Ronaldo w jednym z wywiadów został spytany o to, kto jest najlepszym piłkarzem. Odpowiedział bez wahania.

Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach...

Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka

Biegacz zaznacza, że udział w formacie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” poszerzył jego horyzonty i dał mu nowe spojrzenie na ludzi i ich historie. Adam Kszczot podkreśla,...

Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie,...

Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków...

Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich

Już nie tylko usprawnianie analizy badań obrazowych, ale i na przykład typowanie celów terapeutycznych w chorobach rzadkich to pola, na których w medycynie sprawdza się sztuczna inteligencja....

O TYM SIĘ MÓWI

Laura Zawadzka – wzrost, waga, dziecko, partner. Kim jest Laura Zawadzka?

Laura Zawadzka zasłynęła dzięki występowi w czwartej edycji popularnego reality show "Love Island". Po programie, jej życie nabrało tempa, gdy zaszła w...

Inez Lis – wiek, waga, wzrost. Kim jest Inez Lis?

Inez Lis to popularna polska influencerka, członkini grupy Dresscode, która zdobyła znaczną rozpoznawalność dzięki swojej aktywności w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Instagramie....

Wojek – wiek, kariera, współpraca z Książulem, dziewczyna

Wojek, znany również jako Maciej Wojas, to jedna z popularniejszych postaci w polskim internecie. Zyskał dużą popularność dzięki swojemu kanałowi na YouTube...

Książulo – wiek, praca, dziewczyna, miejsce zamieszkania

Szymon Nyczke, znany w internecie jako Książulo, to popularny twórca internetowy, który zdobył szerokie uznanie na platformie YouTube. Jego twórczość i życie...

Ile dzieci ma Agnieszka Gozdyra? Co wiemy o życiu prywatnym znanej dziennikarki?

Agnieszka Gozdyra to postać doskonale znana widzom polskich mediów. Jako dziennikarka i prezenterka telewizyjna w Polsat News zdobyła uznanie i szacunek dzięki...

Dominik Tarczyński – wiek, żona, dzieci i kariera polityczna

Dominik Tarczyński to jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiej sceny politycznej. Jego bogaty życiorys, kontrowersyjne wypowiedzi i szeroka działalność publiczna sprawiają, że...