poniedziałek, 25 września, 2023
Godzinnik.pl Polska Wysoka inflacja zachwiała priorytetami konsumentów przy wyborze produktów. „Zielona” zmiana zachodzi jednak...

Wysoka inflacja zachwiała priorytetami konsumentów przy wyborze produktów. „Zielona” zmiana zachodzi jednak także w handlu

Wysoka inflacja zachwiała priorytetami konsumentów przy wyborze produktów. „Zielona” zmiana zachodzi jednak także w handlu

Kryteria ESG stają się częścią strategii świata biznesu, w tym także firm z branży handlu detalicznego. Choć w dobie szybko rosnącej inflacji konsumenci uważniej przyglądają się cenom, to kwestie jakości, ekologii i etyki firm będących właścicielami sklepów pozostają dla nich istotne. Pandemia, która spowodowała przerwanie łańcuchów dostaw, przekierowała uwagę logistyków na lokalne źródła zaopatrzenia, a to trend współgrający z ekologią ze względu na ograniczenie śladu węglowego.

Handel nie tyle może, co musi być zielony w obliczu zmieniającej się rzeczywistości, potrzeb konsumenckich i przede wszystkim tego, co się dzieje na świecie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Długa, menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding, prezeska Fundacji Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan – Blisko Twoich Potrzeb. – W handlu obserwujemy bardzo rozsądne podejście do definiowania celów biznesowych i włączanie celów zrównoważonego rozwoju do strategii. Wdrażamy również dyrektywy UE, które stają się naszą codziennością. Powodują, że takie kwestie jak taksonomia środowiskowa czy dyrektywa związana z należytą starannością wpływają na to, w jaki sposób relacje biznesowe będą musiały wyglądać w najbliższej przyszłości.

Zrównoważony rozwój (ESG) obejmuje trzy obszary: środowisko (environmental), ład korporacyjny (corporate governance) oraz odpowiedzialność społeczną (social responsibility). Jak mówi Katarzyna Długa, w tym ostatnim obszarze niezwykle istotne jest budowanie poczucia sprawczości w organizacjach, wsłuchiwanie się w głos pracowników, włączanie ich do dyskusji przy projektach strategicznych, bo z jednej strony buduje to w nich poczucie odpowiedzialności i zaangażowanie w sprawy firmy, a z drugiej zapewnia oddźwięk społeczny, ponieważ pracownicy są także konsumentami. Pandemia i wojna w Ukrainie skomplikowały rozwój ESG poprzez częściową zmianę priorytetów wśród konsumentów. Przyspieszająca inflacja sprawiła, że kupujący zaczęli ponownie zwracać większą uwagę na ceny, ograniczając ilość zakupów, a często również częściowo rezygnując z ich jakości.

– Zmiany związane z inflacją i rosnącymi cenami, zarówno produktów, jak i całego łańcucha dostaw, powodują, że konsumenci patrzą uważniej na to, co kupują. Musimy pamiętać, że w handlu spożywczym cena ma ogromne znaczenie – mówi ekspertka. – Przy wyborach konsumenckich zauważamy bardzo silny trend deklaracja versus praktyka. W rzeczywistości oczywiście ceny wygrywają, natomiast ziarno zostało zasiane kilka lat temu, kwestie postaw ekologicznych pojawiają się już od najmłodszych lat i nawyki, które zostały wprowadzone jakiś czas temu, dają teraz owoce.

Jednym z przejawów łączenia chęci oszczędzania i bardziej zrównoważonego podejścia jest m.in. wybieranie lokalnych produktów. Tym bardziej że lockdowny i wymogi środowiskowe spowodowały skrócenie łańcuchów dostaw, czyli zamianę najtańszych, odległych dostawców na bardziej lokalnych, co ogranicza ślad węglowy spowodowany transportem i wspiera lokalnych producentów.

– Od wielu lat staramy się też ograniczać opakowania plastikowe w naszych sklepach. Oczywiście nie na wszystko mamy wpływ, bo jest to związane z relacjami z naszymi dostawcami, ale np. ograniczanie toreb plastikowych, wprowadzanie toreb wielokrotnego użytku, kartony na zakupy – to wszystko ma niezwykle ważny wpływ. Ta zmiana kształtuje się krok po kroku – ocenia menedżerka ds. marketingu Lewiatan Holding.

Wśród innych zielonych działań sieci można wymienić także ideę Energooszczędnego Sklepu, która została wyróżniona podczas tegorocznego Rankingu Zielonych Inicjatyw. Chodzi o dobór takich rozwiązań, które będą pomagały prowadzić biznes detaliczny w sposób bardziej energooszczędny, a tym samym będą się przyczyniały do ograniczania kosztów prowadzenia działalności. Wspólnie z aplikacją Too Good To Go PSH Lewiatan angażuje się także w walkę z marnowaniem żywności, „ratując” paczki z jedzeniem.

Źródło: Newseria

NEWSLETTER

NAJNOWSZE INFORMACJE

Sylwia Gliwa: Kocham kino, szczególnie filmy dokumentalne. A telewizję oglądam maksymalnie raz w miesiącu

Aktorka podkreśla, że jest prawdziwą kinomaniaczką, a na wielkim ekranie najbardziej lubi oglądać dramaty i biografie. Jest też wielką fanką dobrych dokumentów, które ukazują...

Gospodarstwa domowe mogą skorzystać z dodatkowej zniżki na rachunkach za prąd. Sprzedawcy energii jeszcze w tym roku udzielą upustu w wysokości 125 zł [DEPESZA]

Obok nowych, wyższych limitów zużycia energii, uchwalonych niedawno w Tarczy Solidarnościowej, polskie gospodarstwa domowe będą mogły skorzystać w tym roku z dodatkowej zniżki na rachunkach za...

Polacy rozwijają platformę do dostarczania terapeutycznych cząsteczek RNA do komórek nowotworowych. To innowacyjne podejście do walki z rakiem

Nie celowanie w konkretny typ komórek nowotworowych, ale blokowanie genów odpowiedzialnych za proces nowotworzenia ma być podstawą działania platformy wykorzystującej technologię krótkich interferujących RNA (siRNA,...

Domy pomocy społecznej może czekać katastrofa kadrowa. Pielęgniarki w nich zatrudnione zarabiają nawet dwukrotnie mniej od tych w szpitalach

Domy pomocy społecznej zmagają się z coraz większymi problemami kadrowymi. Drastyczne różnice w zarobkach, nawet dwukrotne, między pielęgniarkami pracującymi w systemie opieki zdrowotnej a tymi z systemu...

Mateusz Szymkowiak (TVP): Telewizja się obroni. Zawsze będzie potrzebna, bo oferuje programy misyjne, kulturalne i sportowe

W kolejnych wydaniach „Pytania na śniadanie” dziennikarz z dumą będzie prezentował dwa swoje sztandarowe projekty. Pierwszy z nich to cykl „Rezydencje”, w którym odwiedza zagranicznych ambasadorów...

Konsumenci w Polsce kupują rocznie 24 tys. t certyfikowanych produktów rybnych. To sposób na wspieranie zrównoważonych połowów

Zdecydowana większość konsumentów w Polsce, bo aż 88 proc., jest zaniepokojona stanem oceanów – pokazało ubiegłoroczne badanie GlobeScan. Jednocześnie 63 proc. wierzy, że jesteśmy w stanie...

Fake newsy stworzone przez sztuczną inteligencję trudne do rozpoznania. Wydają się internautom bardziej wiarygodne od wiadomości tworzonych przez ludzi

Sztuczna inteligencja jest w stanie coraz lepiej imitować teksty pisane przez ludzi, a nawet tworzyć takie, które są łatwiejsze do zrozumienia – dowodzą naukowcy z Uniwersytetu...

Rośnie konsumpcja aronii w Polsce i na świecie. Mimo to uprawa jest na granicy opłacalności

W Polsce produkuje się nawet 75 proc. światowych zasobów aronii. Popularność tego superowocu szybko rośnie, choć przede wszystkim w Azji – Korei Południowej, Japonii...