Godzinnik.pl Polska Bike sharing coraz ważniejszy w komunikacji miejskiej. Operatorzy systemów stawiają na rozwój...

Bike sharing coraz ważniejszy w komunikacji miejskiej. Operatorzy systemów stawiają na rozwój elektrycznych rowerów

Data publikacji:

8,35 mln wypożyczeń rowerów miejskich w 80 polskich miastach – taki wynik na koniec sezonu 2025 ogłosił Nextbike Polska, największy operator systemów miejskich rowerów publicznych w Polsce. Łącznie skorzystało z nich około pół miliona użytkowników. Strategicznym celem na kolejne sezony jest rozwój e-bike’ów, które cieszą się coraz większą popularnością. Rozwojem technologii zajmuje się warszawski hub operacyjno-produkcyjny, który od początku działalności dostarczył ok. 10 tys. rowerów do polskich i europejskich miast.

– Sezon rowerowy 2025 to kolejny z rzędu, w którym osiągnęliśmy poziom ponad 8 mln wypożyczeń. To wyraźnie pokazuje, że bike sharing, nowa mobilność rowerowa, cieszy się niesłabnącym, bardzo wysokim zainteresowaniem wśród mieszkańców polskich miast, zarówno tych małych i średnich, jak i dużych – mówi agencji Newseria Marcin Sałański, head of communications w Nextbike Polska.

Z danych operatora podsumowujących zakończony sezon wynika, że około pół miliona użytkowników rowerów miejskich łącznie pokonało 23 mln km i spędziło na nich 234 mln minut. 

Mieszkańcy polskich miast wypożyczają rowery praktycznie każdego dnia w porannych oraz popołudniowych godzinach szczytu. Jeżdżą około 20 minut i pokonują trasy około trzy–czterokilometrowe, co wyraźnie nam pokazuje, że używają roweru nie do rekreacji, ale przede wszystkim do komunikacji po mieście. Jeździmy do i z centrów miast, na spotkania, a także do pracy czy na uczelnię. To jest kolejny rok z rzędu, który pokazuje, że bike sharing zajmuje  bardzo ważne miejsce w strukturze komunikacyjnej polskich aglomeracji, metropolii, pojedynczych miast oraz gmin podkreśla Marcin Sałański.

Najaktywniejsi byli użytkownicy w Warszawie, gdzie odnotowano ponad 4,62 mln wypożyczeń. Na drugim miejscu znalazł się Wrocław z 1,27 mln przejazdów, a na trzecim – Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) z wynikiem 1,13 mln. W dwóch ostatnich lokalizacjach z jednośladów będzie można skorzystać również w zimie, gdzie do marca 2026 roku dostępna będzie połowa systemu.

Każdego miesiąca do systemów rowerów publicznych zapisują się kolejne osoby. To może zabrzmieć przewrotnie, ale sprzyja nam zmiana klimatu. W wielu miejscach w Polsce zima praktycznie odeszła w zapomnienie, śnieg leży dzień, góra dwa na drogach, co oznacza, że rower staje się pełnoprawnym środkiem transportu niemalże przez cały rok – mówi Jakub Giza, dyrektor ds. rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej Nextbike Polska.

Jak wynika z badania „Preferencje użytkowników rowerów elektrycznych i tradycyjnych”, zrealizowanego w październiku br. przez SW Research na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR), 63 proc. respondentów wsiada na rower jesienią i zimą. 80 proc. entuzjastów tej formy transportu wybiera ją ze względu na rekreacyjny charakter, ale 47 proc. przyznaje, że dojeżdża w ten sposób do pracy. To o 18 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. 43 proc. badanych jeździ na jednośladzie na zakupy (wzrost o 13 pkt proc.).

– Zmiana podejścia użytkowników do tego, że rower może być efektywnym i skutecznym środkiem transportu, a nie tylko rekreacji i sportu w weekendy, pomaga, aby rower traktować jako równoważny dla komunikacji publicznej, a zwłaszcza samochodu, w drodze do pracy, szkoły czy na uczelnię. Ten sam czas przejazdu, a dużo lepsze okoliczności, możliwość wyboru trasy i pewność, że czas, który zaplanujemy na podróż, to faktyczny czas przejazdu, a nie spędzony w korkach – mówi Jakub Giza.

Z analiz operatora wynika, że coraz więcej użytkowników rowerów miejskich korzysta z e-bike’ów.

– W warszawskim systemie Veturilo 300 rowerów elektrycznych kolejny rok z rzędu odpowiadało za około 15 proc. wszystkich wypożyczeń. To wyraźnie pokazuje, że rower elektryczny jest przyszłością bike sharingu. Jest on raczej uzupełnieniem całego ekosystemu, nie może być jedynym środkiem tej komunikacji, ponieważ miasta mają różne struktury, różnie funkcjonują, więc nie w każdym rower elektryczny się sprawdzi – podkreśla szef komunikacji w Nextbike Polska. – Z pewnością są to rowery komfortowe dla każdego użytkownika, bez względu na jego wiek czy zdolności fizyczne.

- Reklama -

W kwietniu br. ogłoszono, że Nextbike Polska połączył się z niemiecką filią pod jednym inwestorem, czyli Star Capital. Jako część grupy Nextbike, która zarządza flotą ponad 125 tys. rowerów w 450 miastach, spółka planuje od 2026 roku przyspieszyć rozwój publicznych rowerów elektrycznych. Wszystko za sprawą ich testów w kolejnych polskich, jak również europejskich miastach.

– To jest nasz strategiczny cel, żeby rower elektryczny popularyzować w większej liczbie europejskich miast. Będziemy je rozwijać technologicznie, będziemy przekonywać włodarzy miejskich do budowania systemów wokół rowerów elektrycznych w stopniu pełnym lub hybrydowym, w zależności od tego, jak miasto funkcjonuje i jakie ma potrzeby – mówi Marcin Sałański.

Ważnym momentem w rozwoju Nextbike Polska było uruchomienie w lipcu br. centrum operacyjno-produkcyjnego na warszawskim Targówku, a dokładnie na terenie Prologis Park Warsaw II. Obiekt o powierzchni ponad 8000 mkw. powstał z myślą o łączeniu produkcji, recyklingu, serwisu, logistyki oraz rozwoju technologii dla Polski i Europy. Warszawski hub produkcyjny dysponuje 36-metrową linią montażową, dzięki której może produkować do 150 rowerów dziennie. W tym roku udało się dzięki niej zrealizować dostawę 2,7 tys. jednośladów dla stolicy Dolnego Śląska w rekordowym tempie.

– Hub produkcyjny w Warszawie to jeden z pierwszych w Europie wertykalnych zakładów produkcyjno-serwisowych dla branży bike sharingu. Do tej pory wyprodukował około 10 tys. rowerów, które trafiły nie tylko do Wrocławia, ale także na rynki zagraniczne, do Barcelony, Zagrzebia czy Kassel. Zakład produkcyjny Nextbike Polska to innowacyjne rozwiązanie w skali placówek bike sharingowych, a także mikromobilnościowych, w pełni zrównoważone, zasilone zieloną energią, posiadające nowoczesne urządzenia montażowe – podkreśla head of communications w Nextbike Polska.

Grupa Nextbike deklaruje, że chce zwiększyć flotę rowerów w Europie do ponad 200 tys. m.in. dzięki wsparciu Europejskiego Funduszu Społeczno-Klimatycznego.

W przyszłym roku dzięki placówce produkcyjno-serwisowej grupy Nextbike będziemy w stanie zapewnić europejskim miastom nawet 5 tys. rowerów miesięcznie i będziemy tam jednocześnie rozwijać nowe technologie. Chodzi m.in. o nowe modele rowerów z udoskonaloną konstrukcją i urządzeniami Internetu Rzeczy, które są bardzo ważnym elementem mobilności w miastach, ponieważ zbierają dane o ruchu miejskim. To pozwala zarówno nam jako operatorowi, jak i włodarzom miejskim optymalizować ruch miejski i sprawiać, że mieszkańcom będzie się żyło lepiej, przyjaźniej i będą mieli jeszcze lepsze usługi transportowe – mówi Marcin Sałański.

– Miasta, które inwestują w infrastrukturę rowerową, zyskują przede wszystkim zdrowych i szczęśliwych mieszkańców. Infrastruktura motywuje kolejne osoby do korzystania z rowerów. Rowerzyści to, po pierwsze, ludzie, którzy docierają na czas do pracy, ale, co nie mniej ważne, przemieszczając się po mieście, zatrzymują się przy małych kawiarniach, punktach usługowych. Nie są uzależnieni od samochodu i nie zalegają jedynie na parkingach wielkich centrów handlowych, tylko pomagają rozwijać biznes każdego miasta – podsumowuje Jakub Giza.

Źródło: Newseria

NAJNOWSZE INFORMACJE

Rząd chce zakazu sprzedaży smakowych saszetek nikotynowych. Mimo że produkt ten został uregulowany zaledwie kilka miesięcy temu

Projekt UD213, zakładający m.in. zakaz sprzedaży smakowych saszetek nikotynowych oraz innych niezdefiniowanych wyrobów nikotynowych, według opinii prawnej kancelarii Rymarz Zdort Maruta nie spełnia żadnego z wymogów...

Alicja Węgorzewska: Kocham jazz, wychowałam się na koncertach jazzowych. Kojarzy mi się z wolnością i interpretacją naszej duszy

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej podkreśla, że pomysł na cykl Jazz z MACV narodził się z jej miłości do jazzu. Od lat ma ogromny sentyment do...

Bike sharing coraz ważniejszy w komunikacji miejskiej. Operatorzy systemów stawiają na rozwój elektrycznych rowerów

8,35 mln wypożyczeń rowerów miejskich w 80 polskich miastach – taki wynik na koniec sezonu 2025 ogłosił Nextbike Polska, największy operator systemów miejskich rowerów...

Biznes, miasta i domy coraz częściej wykorzystują komunikację między maszynami. Stosuje ją także medycyna, a nawet ornitologia

Polski rynek telemetrii dynamicznie rośnie. Liczba kart służących do komunikacji między maszynami (M2M) zwiększyła się w 2024 roku do 10 mln, co oznacza blisko...

Nowe AW149 podnoszą możliwości operacyjne armii. Śmigłowce mogą być na bieżąco konfigurowane do potrzeb misji

Nowe śmigłowce AW149 zmieniają sposób realizowania przez wojsko zadań, w tym desantowo-szturmowych. Piloci podkreślają, że cyfrowe środowisko pracy i zapas mocy śmigłowca otwierają przed załogami zupełnie...

Maciej Rock: Wielu artystów czekało na kolejne edycje „Must Be the Music”. Utonęliśmy w zgłoszeniach

Nowa, 13. edycja programu „Must Be the Music” trafi na antenę Polsatu wiosną 2026 roku. Castingi do programu odbyły się we wrześniu i jak...

Poprawa efektywności energetycznej budynków wielkim ogólnopolskim projektem. Na ten cel już dziś trafiają miliardy złotych

Do 2050 roku wszystkie istniejące budynki w Unii Europejskiej mają być energooszczędne, bezemisyjne i zdekarbonizowane, a nowe – już od 2030 roku – wynika ze zaktualizowanej dyrektywy...

Współpraca młodych muzyków z menedżerami wiąże się z większym ryzykiem dla obu stron. Branża chce wypracować nowe rozwiązania

Dla młodych artystów jednym z największych wyzwań na początku kariery jest znalezienie menedżera, który pomógłby im budować markę i pozyskiwać kontrakty. Dla profesjonalnego agenta taka...

Monitoring lasów pozostaje w gestii państw członkowskich. Nie powstanie unijny system gromadzenia danych na temat stanu obszarów leśnych

Odrzucenie przez Parlament Europejski projektu monitorowania lasów wywołało debatę o przyszłości jednego z najważniejszych sektorów polskiej gospodarki. Europosłowie z Prawa i Sprawiedliwości podkreślają, że krajowa gospodarka leśna, kluczowa...

Stabilne finansowanie kluczowe dla dalszych inwestycji w kolej. Konieczna reforma Funduszu Kolejowego

Według zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury do 2032 roku na inwestycje kolejowe ma trafić 180 mld zł, co może być ogromnym wyzwaniem dla branży kolejowej i budowlanej....

Filip Wojciechowski: Mozart był wspaniałym jazzmanem. Jego duch unosił się nad moimi jazzowymi improwizacjami w Warszawskiej Operze Kameralnej

Filip Wojciechowski nie ukrywa, że z ogromną przyjemnością przyjął zaproszenie do kontynuacji cyklu Jazz z MACV i zmierzył się z dziełami Wolfganga Amadeusa Mozarta. Jego zdaniem twórczość tego...

Co trzeciemu pacjentowi zdarza się nie wykupić leku w aptece. Zwiększenie importu równoległego mogłoby poprawić sytuację

Rosnące ceny i braki leków sprawiają, że Polakom zdarza się nie realizować recept. 38 proc. pacjentów przyznaje, że ich to dotyczy, a co czwarty tłumaczy to...

O TYM SIĘ MÓWI

Rząd chce zakazu sprzedaży smakowych saszetek nikotynowych. Mimo że produkt ten został uregulowany zaledwie kilka miesięcy temu

Projekt UD213, zakładający m.in. zakaz sprzedaży smakowych saszetek nikotynowych oraz innych niezdefiniowanych wyrobów nikotynowych, według opinii prawnej kancelarii Rymarz Zdort Maruta nie spełnia żadnego z wymogów...

Alicja Węgorzewska: Kocham jazz, wychowałam się na koncertach jazzowych. Kojarzy mi się z wolnością i interpretacją naszej duszy

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej podkreśla, że pomysł na cykl Jazz z MACV narodził się z jej miłości do jazzu. Od lat ma ogromny sentyment do...

Bike sharing coraz ważniejszy w komunikacji miejskiej. Operatorzy systemów stawiają na rozwój elektrycznych rowerów

8,35 mln wypożyczeń rowerów miejskich w 80 polskich miastach – taki wynik na koniec sezonu 2025 ogłosił Nextbike Polska, największy operator systemów miejskich rowerów...