Godzinnik.pl Biznes Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed...

Tanie dekoracje do domu coraz poważniejszym problemem dla środowiska. Eksperci ostrzegają przed skutkami fast homeware

Sztuczne dekoracje kwiatowe, wiosenne wianki, puchate króliki, kurczaczki wielkanocne czy plastikowe świecidełka bożonarodzeniowe – ostatnie lata to prawdziwy boom na sezonowe dekoracje do domu. Trend ten znacząco zyskał na popularności w czasie pandemii, kiedy w domach pracowaliśmy i spędzaliśmy większość wolnego czasu, a podchwyciły go sklepowe marki, które wprowadziły do oferty taki asortyment i kuszą sezonowymi promocjami na niego. Eksperci podkreślają, że o ile w dekorowaniu domu nie ma nic złego, o tyle wybieranie tanich dekoracji i zmienianie ich co kilka tygodni czy miesięcy to trend szkodliwy i dla naszych portfeli, i dla środowiska. I porównują fast homeware do szkodliwości fast fashion, czyli taniej mody w naszych szafach.

Marki produkujące dekoracyjne elementy do naszego domu zauważyły, szczególnie to wypłynęło w czasie COVID-u, że nasze oszczędności chcemy przeznaczać na to, żeby nasz dom wyglądał ładniej. Nie zawsze mamy budżet odpowiedni do tego, żeby sięgnąć po coś jakościowego i trwałego, a widzimy, że wysypały się sklepy, które za bardzo małe pieniądze oferują nam niewinnie i ślicznie wyglądające elementy, które mają ozdobić nasz dom – mówi agencji Newseria Biznes Dominika Lenkowska-Piechocka, założycielka i prezeska Who Will Save The Planet, ekoedukatorka.

Globalny rynek home & decor, jak podaje portal Statista, w tym roku będzie wart ponad 133 mld dol. Wliczają się do niego takie kategorie jak świece, dywany, firany i zasłony oraz inne dekoracje do wnętrz. Eksperci szacują, że w kolejnych pięciu latach będzie rósł o ok. 4 proc. rocznie. Podobne szacunki dotyczą rynku polskiego, który wyceniany jest na 1,4 mld dol. Jednym ze wskazywanych trendów na globalnym rynku jest gwałtowny wzrost popytu na produkty zrównoważone i przyjazne dla środowiska. Dziś bywa z tym różnie.

Często sprzedawane są na półkach rzeczy, które są obsypane brokatem, czy są to lampki, które kosztują bardzo mało, ale się psują po paru tygodniach – mówi Dominika Lenkowska-Piechocka. – Często zapominamy o tym, że lampeczki czy pozytywki chwilę po tym, jak przestają działać, stają się elektroodpadami i nie powinny być wyrzucane do żadnych z pięciu frakcji, które mamy w domu. Są tam elementy, chociażby baterie, które mogą zanieczyścić glebę. A często niestety wyrzucamy takie małe przedmioty do zwykłych śmieci, one potem trafiają na wysypisko, na składowisko odpadów, a dalej zanieczyszczają ziemię.

Jak podkreśla, zakup nowych dekoracji często nie jest podyktowany koniecznością, ale modą i chęcią podążania za trendami kreowanymi w social mediach na kontach ukazujących piękne wnętrza domów. Za tym idą także sieci handlowe, które do panującej mody dostosowują swoją ofertę gadżetów domowych, kusząc klientów często sezonowymi promocjami na walentynkowe, wielkanocne, wiosenne, halloweenowe czy bożonarodzeniowe ozdoby. Kupionych za niewielkie pieniądze dekoracji nie jest nam żal wyrzucić, kiedy już nacieszą oko, więc w ten sposób generujemy coraz więcej odpadów.

– Bardzo często się zdarza, że dekoracje mają składniki, które są szkodliwe dla naszego zdrowia, co więcej, szczególnie jeżeli sięgamy po to, co jest nam sprzedawane w internecie, okazuje się, że nie przechodzą one żadnej weryfikacji pod tym względem – mówi założycielka Who Will Save The Planet.

O ile w dekorowaniu domów nie ma nic złego, o tyle eksperci radzą, by postawić w tym procesie na produkty jakościowe i ponadczasowe, które posłużą również w kolejnym sezonie.

Coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę z negatywnego wpływu czy fast fashion, czy fast homeware na środowisko. Pozostaje jednak kwestia zasobności naszego portfela. Mówi się o tym w psychologii, że świadomość nie jest równa postawie, a postawa nie jest równa działaniu, więc nawet niestety z tą świadomością wyobrażamy sobie, że my Polacy, Polki możemy decydować się na coś, co ma negatywny wpływ na środowisko, ale zaspokaja nasze obecne potrzeby, którą jest na przykład poprawienie sobie humoru – mówi Dominika Lenkowska-Piechocka. – Dużo się mówi o fast fashion, ale mało się mówi o tych malutkich, przyjemnych elementach dekoracyjnych, które mają rosnący negatywny wpływ na środowisko.

Jak wynika z ubiegłorocznego badania Deloitte’a „Brand Purpose. Rynek mody 2023”, średnio niemal trzech na pięciu kupujących stara się wybierać tylko marki zaangażowane, odpowiedzialne społecznie oraz dbające o środowisko. Połowa badanych jest skłonna do wyrzeczeń, aby zainwestować w bardziej odpowiedzialną modę.

Transformacja w branży trwa mniej więcej od dekady, kiedy w Bangladeszu zawaliła się ośmiopiętrowa fabryka odzieży, w której szyto na potrzeby międzynarodowych sieci. Od tego momentu coraz częściej nagłaśnia się przypadki niehumanitarnych warunków pracy szwaczek w krajach azjatyckich czy wykorzystywania do pracy dzieci. Coraz głośniej mówi się także o skali wyrzucanych w krajach rozwiniętych na śmieci ubrań, również nowych, z metkami, i o tym, jaki wpływ ma to na środowisko.

– Tego typu zjawiska jak fast fashion czy fast homeware bardzo negatywnie wpływają na środowisko poprzez grabieżcze czerpanie po zasoby, po surowce naturalne i taką produkcję, która nie pozwala na zawracanie surowców do obiegu. Obchodzony co roku Dzień Długu Ekologicznego [dla Polski przypadł on 28 kwietnia br. – red.] pokazuje, że coraz bardziej wyżymamy Ziemię i coraz bardziej żyjemy na zielony kredyt – zwraca uwagę ekoedukatorka.

Jak wynika z badania Deloitte’a, 78 proc. konsumentów łatwiej zapamiętuje te marki, które realizują istotny i zrównoważony cel, a prowadzone analizy potwierdzają, że firmy kierujące się celem innym niż tylko zysk osiągają zdecydowanie lepsze wyniki niż ich konkurenci. Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego różnica ta może być nawet dziesięciokrotna.

Powinniśmy koncentrować się na tych markach, które budują gospodarkę obiegu zamkniętego, czyli produkują z dobrych, jakościowych składników i które pozwalają nam używać produktów jak najdłużej, a potem, gdy już nie są nam one potrzebne, będziemy mogli je poddać recyklingowi i znowu zawrócić do obiegu. Tymczasem marki i produkty typu fast fashion niestety są kiepskiej jakości, bardzo szybko się niszczą i nie nadają się do zawrócenia tych surowców. Dlatego właśnie powinniśmy inwestować w coś, co ma dobrą jakość, co długo nam posłuży, a nie jest czymś, co możemy założyć dwa–trzy razy, a potem nie nadaje się nawet do tego, aby dalej wisiało w naszej szafie – radzi Dominika Lenkowska-Piechocka.

Źródło: Newseria

NAJNOWSZE INFORMACJE

Co wydarzyło się po Eurowizji 2024? Luna dopiero teraz o tym powiedziała

Luna reprezentowała Polskę w Eurowizji w 2024 roku. Dopiero teraz przyznała, co przeżyła po konkursie.

Recepta na „bezpłatny lek” także w prywatnym gabinecie. Ta zmiana ucieszy pacjentów

Do tej pory jedynie lekarz mający umowę z NFZ mógł wystawić receptę na bezpłatny lek. Teraz będzie mógł to uczynić także lekarz w prywatnym ośrodku. Niestety, nie dla każdego pacjenta.

Majątek Friza zwala z nóg. Taka kasa i to jeszcze przed trzydziestką

Karol "Friz" Wiśniewski może się pochwalić ogromnym sukcesem w sieci. Niesamowite, jak wielki majątek ma w tak młodym wieku.

Kajakarz w paszczy wieloryba. To była prawdziwa chwila grozy, jest nagranie

Prawdziwą chwilę grozy przeżyło dwóch kajakarzy u wybrzeży Chile. Jeden z nich wpadł prosto w paszczę humbaka.

Kate i William podzielili się romantycznym zdjęciem z okazji walentynek

Księżna Kate i książę William podzielili się dziś zdjęciem z prywatnego archiwum.

Iga Baumgart-Witan: Kiedy startuję na zawodach, to polityka jest absolutnie poza mną. Nie wypowiadam się publicznie na temat sympatii i antypatii politycznych

Biegaczka uważa, że sportowcy rzadko mówią o swoich przekonaniach politycznych, bo nie chcą narzucać innym swoich poglądów i być ocenianymi przez ich pryzmat. Sport i polityka jednak przenikają...

Polski przemysł meblarski traci na konkurencyjności. Coraz więcej mebli trafia na krajowy rynek z zagranicy

Pozycja polskiego przemysłu leśno-drzewnego rosła systematycznie przez ostatnie kilkanaście lat. Obecnie Polska jest wśród liderów w produkcji i eksporcie okien, podłóg czy mebli z drewna w Europie. Mniejsza...

Eskalacja konfliktu w Afryce Środkowej. Europosłowie wzywają do zawieszenia umowy UE–Rwanda na dostawy surowców

Narasta konflikt między wspieranymi przez rwandyjską armię rebeliantami a Demokratyczną Republiką Konga. Wojna toczy się przede wszystkim o ogromne złoża surowców – przede wszystkim kobaltu, koltanu,...

Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową

Eutrofizacja wód Bałtyku wciąż jest największym zagrożeniem dla ekosystemów – mówią ekolodzy. Na znaczeniu zyskuje też zanieczyszczenie mikroplastikiem, a w kolejnych latach pojawią się wyzwania...

Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa

97 proc. młodzieży zauważa szkodliwe zjawiska w internecie. Za najbardziej szkodliwe uważają hejt, stalking i publikowanie czyjegoś wizerunku bez jego zgody – wynika z badania PBS...

W przeszłości Patyra zdradzał żonę. Teraz wypowiadał się o katolickich wartościach

Rafał Patyra nie zawsze był idealnym mężem. W trakcie porannego programu w TV Republika przyznał się do błędów. Mówił też o wierze.

Żywiec. Kierowca doniósł sam na siebie, że prowadzi po pijaku

W ubiegły poniedziałek dyżurny żywieckiej komendy odebrał nietypowe zgłoszenie. 40-latek zadzwonił na policję, by poinformować, że jedzie na podwójnym gazie.

O TYM SIĘ MÓWI

Inez Lis – wiek, waga, wzrost. Kim jest Inez Lis?

Inez Lis to popularna polska influencerka, członkini grupy Dresscode, która zdobyła znaczną rozpoznawalność dzięki swojej aktywności w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Instagramie....

Wojek – wiek, kariera, współpraca z Książulem, dziewczyna

Wojek, znany również jako Maciej Wojas, to jedna z popularniejszych postaci w polskim internecie. Zyskał dużą popularność dzięki swojemu kanałowi na YouTube...

Książulo – wiek, praca, dziewczyna, miejsce zamieszkania

Szymon Nyczke, znany w internecie jako Książulo, to popularny twórca internetowy, który zdobył szerokie uznanie na platformie YouTube. Jego twórczość i życie...

Laura Zawadzka – wzrost, waga, dziecko, partner. Kim jest Laura Zawadzka?

Laura Zawadzka zasłynęła dzięki występowi w czwartej edycji popularnego reality show "Love Island". Po programie, jej życie nabrało tempa, gdy zaszła w...

Najnowszy sondaż prezydencki. Kto cieszy się największym poparciem?

Uczestnicy badania przeprowadzonego przez United Surves dla Wirtualnej Polski zostali zapytani o to, na kogo będą głosować w najbliższych wyborach prezydenckich. Liderem nadal Rafał Trzaskowski, ale wielu zagłosowałoby na Karola Nawrockiego.

Ile dzieci ma Agnieszka Gozdyra? Co wiemy o życiu prywatnym znanej dziennikarki?

Agnieszka Gozdyra to postać doskonale znana widzom polskich mediów. Jako dziennikarka i prezenterka telewizyjna w Polsat News zdobyła uznanie i szacunek dzięki...