Godzinnik.pl Biznes Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii,...

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

18 lipca br. Giełda Papierów Wartościowych dopuściła do obrotu akcje studia gamingowego Lichthund, działającego na rynku od 2015 roku. Jego debiutancka gra, Lichtspeer, arcade’owy symulator rzucania świetlną włócznią, zdobyła uznanie zarówno graczy, jak i krytyków. Firma szacuje całkowitą liczbę pobrań tytułu na około 140 tys. szt. Dzięki wydaniu gry na wielu platformach udało się ją dystrybuować w ponad 90 krajach na całym świecie.

 W ciągu najbliższych 12 miesięcy planujemy wydanie dwóch gier: projektu Food Truck Empire – jest to gra z gatunku tycoon management – oraz projektu Bulldog, który jeszcze nie został oficjalnie ogłoszony i który tworzymy wspólnie z wydawcą Team17. Jego premierę również planujemy na najbliższe 12 miesięcy – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Biznes Rafał Zaremba, prezes spółki Lichthund.

Food Truck Empire to gra ekonomiczno-strategiczna z innowacyjnym systemem craftowania jedzenia, czyli tworzenia własnych dań. Celem gracza jest zbudowanie imperium, a zaczyna od jednego food trucka i małej bazy z ciasnym garażem. Finalnie jego imperium będzie posiadało centra logistyczne rozsiane po całym mieście, food parki oraz gigantyczne kampanie marketingowe, a także całą flotę różnorodnych food trucków. To gra singleplayer przeznaczona na PC.

Projekt Bulldog ma być narracyjną grą RPG z elementami zarządzania. Powstaje przy wsparciu finansowym i merytorycznym znanej firmy w branży gier – Team17.

 Pieniądze z debiutu na NewConnect trafią na nasz trzeci projekt, Husky. Będziemy go tworzyć do etapu dema właśnie za pieniądze zgromadzone z ostatniej emisji – mówi Rafał Zaremba.

Husky ma być grą przygodową z elementami zręcznościowymi i zagadkami logicznymi. Zadebiutuje najwcześniej w 2026 roku. Pozycja od razu będzie mieć tryb coop – umożliwi dwóm lub większej liczbie graczy wspólną walkę z przeciwnikami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. Husky ma też wykorzystywać technologie haptyczne, które pozwalają graczom odczuwać dotykowe wrażenia odpowiednie do akcji odbywających się w grze. To kolejna produkcja studia, przy której mocno wykorzystywane są nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja.

– Używamy sztucznej inteligencji, choć nie w tym, co gracz widzi, ale głównie w procesie tworzenia gier. Korzystaliśmy wcześniej na etapie prototypowania z voiceoverów, czyli z podłożonych dźwięków, mogliśmy sobie wcześniej podłożyć dźwięki pod postacie, wykorzystując narzędzia np. ElevenLabs. Nie są to na ten moment jeszcze tak doskonałe narzędzia, że możemy finalnie wstawić je do gry i zaprezentować graczom, ale bardzo przyspieszają proces produkcji gry, prototypywanie i iterację – tłumaczy prezes Lichthund.

Narzędzia takie jak ElevenLabs czy DALL-E pozwalają na automatyzację i optymalizację procesów twórczych. Przykładem może być korzystanie z syntezatorów mowy takich jak ElevenLabs, które pozwala na efektywne testowanie i dopracowywanie dialogów, zanim przystąpi się do finalnych sesji nagraniowych z udziałem aktorów głosowych (voice over). Narzędzia takie jak DALL-E od OpenAI, generator obrazów oparty na AI, umożliwiają artystom wizualizowanie koncepcji artystycznych i tworzenie prototypów w znacznie krótszym czasie.

– Dla nas dużo ważniejsza jest strefa project managementowa, kiedy możemy szybko odpowiadać i tworzyć to, co chcemy, drugorzędna jest technologia, która za tym stoi. Oczywiście korzystamy z silnika Unity, który znacznie przyspiesza tworzenie gier, korzystamy również z aspektów sztucznej inteligencji i algorytmów. Najważniejsze jest jednak, żeby jak najbardziej skracać moment wstawienia do gry tego, czego potrzebują gracze – mówi Rafał Zaremba.

Lichthund wdrożył filozofię szybkiego prototypowania (rapid prototyping). To metoda, która polega na szybkiej iteracji, testowaniu różnych koncepcji i pomysłów oraz szybkiej ocenie ich skuteczności. Ten proces pozwala na eksperymentowanie z różnymi funkcjami, mechanikami gry i elementami interakcji jeszcze przed włączeniem ich do centralnej części produktu. Dzięki temu podejściu możliwe jest szybsze dostosowanie się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań użytkowników.

Zdaniem firmy elastyczność w zakresie wykorzystania nowych technologii może stanowić kluczową przewagę konkurencyjną, także na rynku międzynarodowym.

– Polscy twórcy na arenie międzynarodowej są postrzegani jako bardzo ambitni, przede wszystkim świat zna firmę CD Projekt, Wiedźmina, Cyberpunka. Dzięki CD Projektowi rynek gier w Polsce się bardzo mocno rozwinął przez ostatnie kilkanaście lat, a polscy twórcy są znani na arenie międzynarodowej – ocenia prezes Lichthund.

Z danych Statista Market Insights przytaczanych przez spółkę  wynika, że przychody z rynku gier w ostatnich siedmiu latach powiększyły się ponad dwukrotnie, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 14 proc. W najbliższych latach prognozowany jest dalszy wzrost rynku gier komputerowych, średniorocznie 9,8 proc. do 2027 roku.

Zgodnie z szacunkami Newzoo wartość globalnego rynku gier w 2023 roku wyniosła 184 mld dol. W ubiegłym roku odnotowano wzrost w segmencie gier PC i konsolowym. Nieznacznie spadła wartość segmentu gier mobilnych, do poziomu 90,5 mld dol. Badania Entertainment Software Association dotyczące Stanów Zjednoczonych wskazują jednak, że zdecydowanie najczęściej używanym urządzeniem do gry pozostają smartfony.

Statista szacuje, że w 2024 roku rynek gier mobilnych w Polsce osiągnie wartość 142,4 mln dol. Liczba użytkowników na tym rynku będzie systematycznie rosła, a szacunki mówią, że do 2027 roku będzie ich 6,5 mln. Odsetek populacji korzystającej z gier mobilnych wzrośnie z 15,9 proc. w 2024 roku do 17,6 proc. w 2027 roku.

– W ostatnim czasie mieliśmy spowolnienie w rynku gier, było mniej przejęć, akwizycji, a z drugiej strony dużą falę zwolnień. Teraz rynek będzie się odbijał – podkreśla Rafał Zaremba.

W ocenie spółki mimo zwiększonej konkurencji na rynku w ostatnich dwóch latach perspektywy szeroko rozumianej branży gier wideo są dobre i będą bardzo mocno wspierane zmianami demograficznymi i postępem technologicznym. Według danych z raportu Newzoo „A New Era of Engagement in Media & Entertainment”, przytaczanych przez Lichthund, konsumenci spędzają prawie 12 godz. tygodniowo na grach wideo i wirtualnych światach. Z kolei raport Newzoo „Global Gamer Study” wskazuje, że ośmiu na 10 ludzi z całkowitej populacji online angażuje się w gry wideo w różnej formie od grania, przez oglądanie, po tworzenie. Granie pozostaje najczęstszą formą zaangażowania konsumentów, z ponad trzema czwartymi w całkowitej populacji online, która grała w gry w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Zmiany demograficzne mocno wspierają ten trend, w szczególności pokolenia Gen Z i Gen Alpha, które zaliczają się w 90 proc. do entuzjastów gier.

Źródło: Newseria

NAJNOWSZE INFORMACJE

Klucz do wiecznej młodości: Regularne zabiegi pielęgnacyjne dla ciała i duszy

W dzisiejszym świecie, gdzie każda minuta wydaje się na wagę złota, łatwo...

Polska kolejny rok z rzędu boryka się z suszą. Problemy mają rolnicy w 13 województwach

W Polsce 13 województw zmaga się z suszą rolniczą, która już spowodowała poważne straty w uprawach. Szacuje się, że w niektórych regionach rolnicy mogą się spodziewać nawet o 20 proc....

Rusza pierwszy w Polsce kierunek studiów podyplomowych dotyczący przygotowania i eksploatacji schronów. Zapotrzebowanie na takie kompetencje będzie rosło

W Polsce pojawia się coraz więcej inicjatyw, które mają na celu rozbudowę sieci profesjonalnych, w pełni wyposażonych schronów i ukryć. Angażują się w to m.in. samorządy,...

Rafał Zawierucha: Kocham remonty i nadzorowanie wszystkiego. Wspaniale sprawdzam się w dyrygowaniu i rozdzielaniu obowiązków

We wcześniejszym wywiadzie udzielonym agencji Newseria Lifestyle aktor zaznaczył, że chciałby się wprowadzić do nowego mieszkania przed wakacjami. Remont jednak nieco przeciągnął się...

Bajkoterapia może być skutecznym narzędziem edukacyjnym. Wspiera rozwój emocjonalny u dziecka i pomaga mu radzić sobie z codziennymi problemami

Czytanie dziecku bajek to nie tylko sposób na wspólne spędzenie czasu, ale i pierwszy krok bajkoterapii. Gdy za tym idą rozmowy o bohaterach i ich przeżyciach, a...

Czym jest leasing pracowniczy i jakie daje korzyści?

Leasing pracowniczy to nowoczesna forma zatrudnienia, w której agencja pracy wypożycza swoich...

Czym jest kurs kpp – w czym się przyda

Kurs kpp - czym właściwie jest?Kurs Kwalifikowanej Pierwszej...

W. Kosiniak-Kamysz: COVID-19 i wojna pokazały nam zagrożenia dla łańcuchów dostaw. Musimy być niezależni w produkcji sprzętu wojskowego

Eksperci zbadają bezpieczeństwo łańcuchów dostaw w polskim przemyśle obronnym – to efekt podpisanego w trakcie Forum Ekonomicznego w Karpaczu listu intencyjnego. Jest to wspólna inicjatywa organizatorów...

Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]

– Czas na reformę podatków to nie trzy miesiące czy rok, ale cała kadencja. Do tej pory zabrakło odwagi, by to zrobić – ocenia Szymon...

W 2060 roku emerytura z ZUS może wynieść mniej niż 20 proc. ostatniej pensji. Dobrowolne oszczędzanie na ten cel wciąż mało popularne

Na koniec 2023 roku systemem emerytalnym w Polsce w ramach II i III filaru było objętych 20,5 mln osób. Na rachunkach zgromadzili łącznie 282,9 mld zł,...

Tomasz Jacyków: Dla próżności i uciechy innych nie będę zaśmiecał tej planety. Kupuję niewiele ubrań i bardzo lubię second handy

Zdaniem stylisty branża modowa powinna zwracać większą uwagę na otaczające nas środowisko i podejmować takie działania, które zamiast prowadzić do jego degradacji,  będą je...

Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają

W latach 2018–2023 zainteresowanie podpisem elektronicznym na polskim rynku zwiększyło się trzykrotnie – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie KIR i ZBP. Polscy przedsiębiorcy coraz powszechniej korzystają...

O TYM SIĘ MÓWI

Inez Lis – wiek, waga, wzrost. Kim jest Inez Lis?

Inez Lis to popularna polska influencerka, członkini grupy Dresscode, która zdobyła dużą popularność dzięki swojej działalności w mediach społecznościowych, szczególnie na Instagramie....

Roxyxo – wiek, życie prywatne i działalność zawodowa. Kim jest Roksana Kwiatkowska?

Roksana Kwiatkowska, znana w mediach społecznościowych jako roxyxo, to wpływowa postać na polskiej scenie mody i muzyki. Jej działalność nie tylko kształtuje...

Gdzie mieszka Wojciech Cejrowski?

Mało jest ludzi tak kontrowersyjnych, a jednocześnie posiadających tak dużą grupę fanów w Polsce, jak słynny twórca...

Sydney Sweeney – wiek, wzrost, waga Kim jest Sydney Sweeney?

Sydney Sweeney to utalentowana amerykańska aktorka, która szybko zyskała rozpoznawalność i uznanie dzięki swoim wybitnym rolom telewizyjnym i filmowym. Znana przede wszystkim...

Agasava – wiek, mąż, życie prywatne. Kim jest Agata Sawicka?

Agata Sawicka, znana w mediach społecznościowych jako @agasava, to influencerka, blogerka i entuzjastka zdrowego stylu życia. Jej profil na Instagramie koncentruje się...

Oliwciaks – wiek, wzrost, działalność internetowa, życie prywatne. Kim jest Oliwia Nincevic?

Oliwia Nincevic, znana szerokiej publiczności internetowej pod pseudonimem Oliwciaks, to jedna z czołowych polskich influencerek, której wieloplatformowa działalność zdobyła serca tysięcy odbiorców....