Godzinnik.pl Biznes Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline

Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline

Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.

W 18. edycji raportu „Accenture Life Trends”, w którym od lat ukazywany jest obraz zachowań i postaw ludzi wobec otaczającego ich świata, w tym biznesu, technologii i zmian społecznych, zdefiniowano pięć trendów na 2025 rok. Pierwszym z nich jest opisany koszt niepewności.

– Sztuczna inteligencja, a w szczególności generatywna sztuczna inteligencja zaciera granice między tym, co rzeczywiste, a tym, co sztuczne. 60 proc. osób podaje w wątpliwość jakość treści, które widzą w internecie. To może wpływać na zaufanie do marki i jej postrzeganie, czyli w jaki sposób wizerunek firmy będzie reprezentowany w internecie. Pytania o autentyczność zdjęć produktów czy ogólnie dostępnych treści już nie są niczym rzadkim. Jest to niechlubna powszechność. Dla przykładu w 2022 roku firma TripAdvisor zidentyfikowała ponad 1,3 mln fałszywych opinii i recenzji na swoim serwisie. To pokazuje skalę problemu, z jakim możemy mieć do czynienia w przyszłości. Jako konsumenci będziemy musieli sami oceniać, czy to, co widzimy w internecie, jest prawdziwe, czy też zostało poddane jakiejś modyfikacji albo jest całkowicie wytworem sztucznej inteligencji. To, czy jesteśmy w stanie temu zaufać, będzie zależało tylko od nas – mówi agencji Newseria Krzysztof Ślęczka, dyrektor zarządzający Accenture w Polsce.

Choć oszustwa w sprzedaży towarów i usług za pośrednictwem sieci nie są same w sobie niczym nowym, to generatywna sztuczna inteligencja wynosi możliwości z tym związane na zupełnie nowy poziom. Jest to wyzwaniem nie tylko dla biznesu, ale też prawodawców, których zadaniem jest efektywna regulacja wykorzystania takich narzędzi i niejako moderowanie tego, co się dzieje w świecie online.

Z raportu „Accenture Life Trends” wynika, że 52 proc. respondentów widziało fałszywe wiadomości lub artykuły, 39 proc. spotkało się z fałszywymi recenzjami, a jedna trzecia badanych padła ofiarą ataków typu deep fake lub oszustw mających na celu wyłudzenie danych osobowych lub pieniędzy. Zdaniem ekspertów wyzwaniem będzie teraz odbudowywanie zaufania. Z tym wiążą się potrzeby inwestycyjne – chodzi o modernizację procesów moderowania treści, aby sprostać napływowi treści szkodliwych. Ponadto marki muszą opracować i przekazać klientom jasne metody weryfikacji autentyczności swoich produktów, aby podjęcie decyzji zakupowej nie wymagało od konsumentów wyszukiwania informacji czy dłuższej analizy.

– Drugi trend to rodzicielski dylemat, czyli to, w jaki sposób budować zdrową relację między technologią a młodym społeczeństwem, kolejnym pokoleniem. Trzeci trend to gospodarka tu i teraz, mówiący o oczekiwaniach konsumentów i klientów, o tym, że chcą brać życie w swoje ręce, ale jednocześnie oczekują rezultatów natychmiastowych. Czwarty trend, który identyfikujemy w naszym raporcie, dotyczy jakości pracy, czyli tego, w jaki sposób technologia oraz generatywna sztuczna inteligencja w szczególności, wpływa na jakość pracy, na sposób, w jaki jest ona wykonywana, ale również odbierana przez pracowników – wymienia Krzysztof Ślęczka.

Wraz z rozwojem w firmach narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, służących m.in. do tworzenia treści, obrazów i wideo, pracownicy coraz częściej mierzą się ze zjawiskiem stresu technologicznego. To stan, w którym pracownik może odczuwać  dezorientację, przytłoczenie informacyjne i stres związany z nowymi umiejętnościami trudnymi do opanowania. Wprawdzie coraz więcej osób dostrzega pozytywne strony wdrażania genAI, takie jak zwiększenie produktywności (44 proc.) i poprawa jakości pracy (38 proc.), ale 60 proc. pracowników wciąż obawia się tego procesu i związanego z nim stresu.

– Generatywna sztuczna inteligencja powinna być wdrażana z myślą o pracownikach, a według naszego badania 75 proc. firm nie ma strategii jej wdrażania. W związku z tym wszelkie działania, które podejmują, mogą być albo ad hocowe, albo nieprzemyślane i niestawiające pracownika w centrum procesu zmiany. Ankietowani pracownicy deklarują, że sztuczna inteligencja podnosi wydajność i jakość, ale jednocześnie komunikują wzrost niepewności zatrudnienia. Więc rolą pracodawców, menedżerów, liderów będzie takie wdrożenie sztucznej inteligencji w organizacji, które sprawi, że pracownicy będą czuli się z nią komfortowo – ocenia dyrektor zarządzający Accenture w Polsce.

Umiejętne wykorzystywanie innowacji do ułatwiania sobie pracy to jeden z elementów budowania zdrowych relacji z technologią. Obecnie jednym z wyzwań dla użytkowników cyfrowych narzędzi jest ograniczanie czasu spędzanego w świecie online. Tę kwestię porusza piąty ze wskazanych w raporcie Accenture trendów na 2025 rok – powrót do autentycznych doświadczeń. Już dziś dwie trzecie milenialsów i przedstawicieli pokolenia Z przyznaje, że spędza w internecie więcej czasu, niż by chciało, a eksperci wskazują na szereg negatywnych skutków nadmiernego scrollowania. Pojawiają się już nawet pierwsze inicjatywy mające na celu systemowe ograniczenie dostępu nieletniej młodzieży do internetu. Ten trend może mieć wpływ na komunikację marek, które wykorzystują media społecznościowe jako główny kanał przekazu. Jednocześnie eksperci podkreślają, że szukanie równowagi między życiem online i offline będzie coraz silniejszą potrzebą.

– Ten trend wynika głównie ze zmęczenia życiem online. Żyjemy w świecie cyfrowym od rana do wieczora, od momentu wstania, kiedy sięgamy po komórkę, poprzez pracę kilka godzin dziennie przed komputerem, aż do momentu, kiedy zamykamy laptop i odblokowujemy smartfon w drodze do domu – mówi Krzysztof Ślęczka. – Jednak warto zwrócić uwagę, że blisko 40 proc. ankietowanych najlepsze doznania z minionego tygodnia przypisało doświadczeniom w świecie offline, a tylko 15 proc. – doświadczeniom ze świata cyfrowego. Podsumowując raport, można powiedzieć, że w 2025 roku będziemy się przede wszystkim skupiać na poszukiwaniu równowagi między tym, co cyfrowe, a tym, co rzeczywiste.

Źródło: Newseria

NAJNOWSZE INFORMACJE

Waloryzacja emerytury – jakie zmiany czekają seniorów w 2025 roku?

Waloryzacja emerytur to jedno z najważniejszych wydarzeń dla milionów polskich seniorów. Wpływa ona bezpośrednio na wysokość comiesięcznych świadczeń, a także dodatkowych „trzynastek”...

Zmieniają się zagrożenia dla polskiej gospodarki. Ekonomiści boją się skutków szybkiego zadłużania się rządu i napięć geopolitycznych

Groźba eskalacji napięć geopolitycznych w Ukrainie, na Bliskim Wschodzie i na Tajwanie, wielka niewiadoma związana z polityką przyszłego prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa, planującego wprowadzenie ceł...

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej wchodzi w życie. Najważniejszym zadaniem przygotowanie społeczeństwa na zagrożenia

1 stycznia weszła w życie większość zapisów ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. MSWiA i MON, autorzy przepisów, podkreślają, że pozwolą one stworzyć nowy system reagowania...

Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi

Wokalista zauważa, że nowoczesne technologie rewolucjonizują nasze życie i mają zastosowanie w różnych dziedzinach. Jeżeli natomiast chodzi o sztuczną inteligencję, to nie ma on nic przeciwko kreatywnemu...

Hazard coraz poważniejszym problemem dla zdrowia publicznego. Najbardziej zagrożone są dzieci

Z badania Komisji Zdrowia Publicznego „Lancet” ds. hazardu wynika, że na całym świecie stanowi on większe zagrożenie dla zdrowia publicznego, niż do tej pory sądzono. Jego...

Demi Moore ujawnia dramatyczne szczegóły swojej młodości: “Moja matka sprzedała mnie za 500 dolarów”

Demi Moore, hollywoodzka gwiazda znana z ról w takich filmach jak Uwierz w ducha czy Striptiz, po...

Leonardo DiCaprio: Syn idealny? Aktor podarował swojej matce willę wartą 71 milionów dolarów

Leonardo DiCaprio, jedna z największych gwiazd Hollywood, znany jest nie tylko ze swoich wybitnych ról filmowych, ale także z hojności wobec najbliższych....

Bryan Johnson: Milioner, który chce żyć wiecznie

Bryan Johnson, amerykański przedsiębiorca technologiczny, zasłynął jako człowiek, który postawił sobie za...

Pracownicy biorą coraz więcej L4 z powodu nadużycia alkoholu. Głównie są to osoby w wieku 40-49 lat

W pierwszych 10 miesiącach tego roku wystawiono ponad 8 tys. zaświadczeń lekarskich...

Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele

Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego...

Krystian Ochman: Takich utworów jak „Bohemian Rhapsody” czy „Somebody to Love” to ja bym nie dotykał. Generalnie to chcę odejść od coverów i śpiewać...

Wokalista cieszy się, że jego trzeci album zatytułowany „Klasycznie” zbiera pozytywne recenzje od krytyków muzycznych i od fanów. Włożył w tę płytę dużo pracy i dużo...

Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline

Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów...

O TYM SIĘ MÓWI

Inez Lis – wiek, waga, wzrost. Kim jest Inez Lis?

Inez Lis to popularna polska influencerka, członkini grupy Dresscode, która zdobyła znaczną rozpoznawalność dzięki swojej aktywności w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Instagramie....

Kim jest Paweł Svinarski? Wiek, dziewczyna, dziecko, praca

Paweł Svinarski to jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci w polskim internecie, szczególnie w obszarze biznesu i finansów. Jego działalność w mediach społecznościowych...

Wojek – wiek, kariera, współpraca z Książulem, dziewczyna

Wojek, znany również jako Maciej Wojas, to jedna z popularniejszych postaci w polskim internecie. Zyskał dużą popularność dzięki swojemu kanałowi na YouTube...

Książulo – wiek, praca, dziewczyna, miejsce zamieszkania

Szymon Nyczke, znany w internecie jako Książulo, to popularny twórca internetowy, który zdobył szerokie uznanie na platformie YouTube. Jego twórczość i życie...

Tragedia Izabeli Trojanowskiej. Artystka pogrążona w żałobie

Izabela Trojanowska poinformowała w mediach społecznościowych o odejściu swojej ukochanej mamy. Kobieta zmarła w wieku 92 lat, co sprawia, że tegoroczne Boże...

Fagata – wiek, wzrost, waga, kariera, życie prywatne

Fagata, czyli Agata Fąk, to popularna polska influencerka, freak fighterka oraz aspirująca piosenkarka. Zyskała rozpoznawalność dzięki działalności w mediach społecznościowych i udziałowi...