Godzinnik.pl Biznes Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Data publikacji:

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Na koniec 2024 roku liczba lokalizacji, w których można naładować samochód elektryczny, wyniosła ok. 10,6 tys. Z analizy InsightOut Lab, która została przygotowana na zlecenie firmy Volkswagen, wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła ona dziewięciokrotnie. „Polish EV Outlook Index” wskazuje, że liczba ogólnodostępnych punktów ładowania na koniec kwietnia wynosiła ponad 9,5 tys., z czego ponad 3 tys. stanowiły punkty szybkiego ładowania (wzrost o 62 proc. r/r.). 68 proc. rynku to wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW (wzrost o 35 proc.).

 Nasze wskaźniki dotyczące liczby punktów ładowania, w przeliczeniu na liczbę samochodów elektrycznych, są zbliżone do tych, które obserwujemy w innych państwach europejskich, choć w jednym ze wskaźników, który dotyczy liczby stacji szybkiego ładowania w przeliczeniu na liczbę samochodów, wskaźnik ten istotnie odstaje od średniej europejskiej. Okazuje się, że w Polsce jest on wyższy niż w takich krajach jak Niemcy, Holandia, czyli jest to bardzo dobra sytuacja – mówi agencji informacyjnej Newseria Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Natomiast trzeba pamiętać, że Polska jest dużym krajem, mamy bardzo rozbudowaną sieć dróg, autostrad, a ten wskaźnik wynika z tego, że po prostu cały czas za mało jest samochodów elektrycznych, które jeżdżą po polskich drogach. Tak więc z jednej strony dynamiczny rozwój, ale cały czas jest to początek rozwoju sektora, który jest niezbędny dla rozwoju elektromobilności w naszym kraju.

Według PEVO Index (prowadzonego przez PSNM, IBRM Samar oraz OTOMOTO) z końca kwietnia br. po polskich drogach poruszało się ponad 90,7 tys. osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W I kwartale br. ich liczba zwiększyła się 22 proc. względem analogicznego okresu 2024 roku, ale już w kwietniu dynamika przekroczyła 100 proc., a udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych wyniósł rekordowe 5,4 proc. W kolejnych miesiącach zakupom elektryków powinien sprzyjać uruchomiony z początkiem lutego program dopłat NaszEauto. Po wygaszeniu jego poprzednika – programu Mój Elektryk – rynek znajdował się w stagnacji. Eksperci PZPM oceniają, że dynamika wzrostu jest wciąż zdecydowanie zbyt niska w porównaniu z wynikami innych krajów europejskich. Sytuacja na rynku aut elektrycznych ma przełożenie na tempo  rozbudowy infrastruktury ładowania.

– Zeszły rok był dosyć trudny, bo przyrost liczby samochodów był taki sam jak w roku 2023. Tak więc jednym z większych wyzwań, problemów dla naszego sektora, patrząc na to z perspektywy inwestora, który inwestuje w rozwój stacji ładowania, jest właśnie spowolnienie rozwoju rynku samochodów elektrycznych. To jest bardzo ważny element, bo bez tego trudno myśleć w długiej perspektywie o zwrocie z kapitału związanego z realizacją tego typu inwestycji. Jeżeli przyrost liczby samochodów będzie tak dynamiczny, jak to miało miejsce dwa–trzy lata temu, tak jak były prognozy na kolejne lata, wówczas będzie łatwiej można dopasować rozwój infrastruktury do rozwijającego się rynku samochodów elektrycznych – ocenia Rafał Czyżewski.

Jak podkreśla, drugą istotną kwestią jest możliwość przyłączania infrastruktury ładowania do sieci dystrybucyjnej. Inwestorzy zwracają uwagę, że czas oczekiwania na przyłączenie jest bardzo długi, a związane z tym procedury administracyjne – niejasne i skomplikowane.

– Urzędy nadzoru budowlanego w różnych miejscach w Polsce inaczej interpretują przepisy prawne, co wydłuża proces inwestycyjny – mówi prezes GreenWay Polska. – Tak więc bardzo ważnym elementem, jeżeli chcemy myśleć o dynamicznym rozwoju elektromobilności, jest dokonanie pewnych zmian regulacyjnych, które miałyby na celu skrócenie czasu realizacji inwestycji w obszarze przyłączy i uzyskiwania odpowiednich pozwoleń na realizację tego typu inwestycji. Kolejnym problemem jest też kwestia fluktuacji i poziomu cen za energię elektryczną, które w Polsce niestety są jedne z wyższych w Europie, również mamy wysokie opłaty za usługi dystrybucyjne, co przekłada się na to, że eksploatacja samochodu elektrycznego nie jest tak korzystna, jak to ma miejsce w innych krajach w Europie czy w Chinach, gdzie koszt energii jest znacząco niższy.

Ubiegłoroczny „Barometr Nowej Mobilności” PSNM wskazuje, że dla właścicieli elektryków to właśnie cena ma istotne znaczenie przy wyborze stacji ładowania. 57 proc. oceniło, że w podróży będzie w pierwszej kolejności preferować stacje, które oferują atrakcyjną cenę za kWh.

 Wysokie koszty energii, jakie obserwujemy w Polsce i szczególnie jakie miały miejsce w ostatnich latach, niestety negatywnie wpłynęły na rozwój elektromobilności, na wszelkie kalkulacje efektywności kupienia samochodu elektrycznego w porównaniu do samochodu spalinowego. Ale też trzeba pamiętać, i to bardzo mocno podkreślamy, że w przypadku infrastruktury publicznej, szczególnie szybkich ładowarek ładujących prądem stałym, koszt energii stanowi mniej niż 50 proc. łącznych kosztów utrzymania takiej infrastruktury. W przypadku szybkich ładowarek, które są niezbędne do tego, żeby można było się przemieszczać na dłuższy dystans, istotnym elementem kosztów jest zakup urządzeń, które są bardzo drogie: utrzymanie tych ładowarek, wynajem miejsc parkingowych, które są niezbędne do ładowania samochodów, serwis tych stacji ładowania. Myśląc o kosztach związanych z ładowaniem, nie można abstrahować od dodatkowych elementów kosztotwórczych poza samym kosztem energii elektrycznej – wyjaśnia Rafał Czyżewski.

Wśród inwestorów aktywnych na rynku można wydzielić kilka grup podmiotów inwestujących w stacje ładowania. Po pierwsze, są to firmy wyspecjalizowane w budowie stacji ładowania takie jak GreenWay.

- Reklama -

– Drugą grupą są firmy paliwowe i energetyczne. W Polsce jest to Orlen czy Tauron, które postrzegają rozwój infrastruktury ładowania jako jeden z elementów swojej strategii na kolejne lata. Kolejną grupą, która ostatnio jest bardzo aktywna, są sieci handlowe, takie firmy jak Kaufland, Lidl w ostatnim czasie zrealizowały znaczne inwestycje w zakresie rozbudowy stacji ładowania – wymienia prezes GreenWay. – W Polsce, w przeciwieństwie do innych krajów europejskich, obserwujemy stosunkowo małe zaangażowanie w tym zakresie samorządów, które w innych krajach, jak np. w Holandii, inwestują również w infrastrukturę ładowania. Tak więc wysiłek związany z rozbudową ładowarek jest przede wszystkim realizowany przez firmy prywatne, częściowo państwowe firmy paliwowe.

Źródło: Newseria

NAJNOWSZE INFORMACJE

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy

Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie...

Dorota Gardias: Przykre jest to, że wybory prezydenckie budzą tak negatywne emocje. Jest dużo złości, żalu i różnych zagrywek, które kompletnie nie są moje

Prezenterka pogody uważa, że trzeba się już wyciszyć po ostatnich wyborach prezydenckich i próbować jakoś zaakceptować obecną sytuację, bo wszelkie emocje niczego już nie zmienią....

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą...

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500...

Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne

Analitycy rynkowi przewidują, że do 2035 roku rynek medycznych urządzeń noszonych na ciele zwiększy swoją wartość dwuipółkrotnie. Dane zbierane przez takie sensory zasilają algorytmy...

Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności

Polska prezydencja zapewniła Unii Europejskiej stabilną pozycję polityczną i ekonomiczną – podkreśla wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, który przyjechał do Warszawy na Konferencję Komisji do Spraw...

Gwiazdy: Scena polityczna stała się ringiem, a politycy nie szanują siebie nawzajem. Każdy ma prawo widzieć świat inaczej

Nie milkną echa wyborów prezydenckich, a wynik starcia o fotel głowy państwa wciąż jest szeroko komentowany, tym bardziej że wciąż pojawiają się kolejne informacje...

ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach

W odpowiedzi na postulaty organizacji pracodawców i związków zawodowych ZUS oficjalnie zatwierdził katalog standardów dotyczących dofinansowania posiłków pracowniczych. Po stronie pracodawcy ogranicza to formalności...

Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa

W I kwartale br. na polskich drogach było bezpieczniej niż rok wcześniej, ale wciąż jest jeszcze wiele do poprawy – wynika z danych Policji. W...

TEDx w stolicy przyciąga coraz więcej mówców i słuchaczy. Wśród tematów przeważają nowe technologie

Zanikające kompetencje, znaczenie samotności dla rozwoju, analiza listów samobójców, wykorzystanie algorytmów w prawie czy możliwości cząstek promieniowania kosmicznego – to jedne z tematów, jakie pojawiły się...

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć...

Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze

Aktor nie ukrywa swojego rozgoryczenia wynikiem wyborów prezydenckich. Jego zdaniem podziały w naszym kraju są tak głębokie, że Karol Nawrocki nigdy nie będzie prezydentem wszystkich Polaków....

O TYM SIĘ MÓWI

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy

Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie...

Dorota Gardias: Przykre jest to, że wybory prezydenckie budzą tak negatywne emocje. Jest dużo złości, żalu i różnych zagrywek, które kompletnie nie są moje

Prezenterka pogody uważa, że trzeba się już wyciszyć po ostatnich wyborach prezydenckich i próbować jakoś zaakceptować obecną sytuację, bo wszelkie emocje niczego już nie zmienią....

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą...