Wycena przedsiębiorstwa powinna uwzględniać nie tylko wartość posiadanego majątku, ale brać również pod uwagę znaczenie danej marki oraz jej reputację. Jak zatem przeprowadzić wycenę przedsiębiorstwa? W jaki sposób ocenić znacznie marki? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstwa
Na czym polega wycena przedsiębiorstwa? Otóż, jest to proces, którego celem jest oszacowanie wartości rynkowej firmy oraz wyrażenie jej w jednostkach pieniężnych. Istotne w tym przypadku jest to, że wycena przedsiębiorstwa nie jest w żaden sposób uregulowana przez obowiązujące przepisy prawa. Warto jednak powierzyć ją wyspecjalizowanemu podmiotowi, co wpłynie na wiarygodność oraz rzetelność wyceny przedsiębiorstw. Przykładem może być Sipex, który może wycenić firmę zarówno wtedy, gdy funkcjonuje ona jako jednoosobowa działalność gospodarcza, jak i wtedy, gdy niezbędna jest wycena spółki. W jaki sposób powinna zostać przeprowadzona wycena przedsiębiorstwa? Otóż, powinna być ona nie tylko dopasowana do konkretnego celu wyceny, ale stosować się również do prawnych rekomendacji, które zostały wydane przez Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych (PFSRM) i są znane jako Powszechne Krajowe Zasady Wyceny. Nota ta została uchwalona przez Radę Krajową PFSRM i włączona jako Nota interpretacyjna nr 5 „Ogólne zasady wyceny przedsiębiorstwa”(NI 5) do zbioru Powszechnych Krajowych Zasad Wyceny.
Co jest istotne przy określaniu wartości przedsiębiorstwa?
Co należy wziąć pod uwagę przy dokonywaniu wyceny przedsiębiorstwa np. w przypadku transakcji kapitałowych? Otóż, istotne są czynniki, które wpływają na wartość przedsiębiorstwa, czyli przede wszystkim posiadane aktywa, które w trakcie wyceny należy skorygować o zobowiązania obniżające ich wartość. Poza tym uwzględnić należy także to, czy wyceniane przedsiębiorstwo generuje zyski oraz jakie są w tym przypadku perspektywy na przyszłość. W efekcie możliwie jest określenie wartości firmy przy wykorzystaniu metod wyceny, które zostaną dopasowane do roli wyceny oraz specyfiki działania danej firmy. Mogą to być metody dochodowe, majątkowe oraz porównawcze.
Wycena przedsiębiorstwa a znaczenie marki
Proces wyceny przedsiębiorstwa powinien uwzględniać nie tylko określenie wartości posiadanego przez firmę majątku, ale również wycenę aktywów niematerialnych. Dokonując wyceny pewnych typów aktywów należy wziąć pod uwagę także to, że wartość marki może stanowić nawet połowę wartości firmy, co jest istotne zarówno wtedy, gdy wycena przedsiębiorstw przeprowadzana jest na potrzeby weryfikacji zdolności kredytowej, jaki wtedy, gdy szacowanie wartości dokonywane jest dla potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem. Proces wyceny firmy wymaga kompleksowego podejścia, ponieważ pominięcie czynników niematerialnych mogłoby spowodować zaniżenie wartości rynkowej.
Jak uwzględnić wartość marki dokonując wyceny przedsiębiorstw?
Stosując ogólne zasady wyceny przedsiębiorstw należy dobrać odpowiednią metodę wyceny, co wymaga indywidualnego podejścia oraz dopasowania do funkcji, jaką ma pełnić wycena firmy. Wyceniając markę należy wziąć pod uwagę natomiast nie tylko jej aktualną wartość rynkową, ale również perspektywy na przyszłość. Kluczowa w tym kontekście może być zatem także jej rozpoznawalność oraz prestiż, a profesjonalna wycena znaku towarowego powinna brać pod uwagę także zdolność do generowania przypływów pieniężnych w przyszłości. Poza tym przeanalizować należy także pozycję rynkową na tle innych podmiotów gospodarczych i wziąć pod uwagę zdolność do uzyskania przewagi nad konkurencją.
Standardy wyceny przedsiębiorstwa mówią, że wycena przedsiębiorstwa ma na celu dostarczenie niezbędnych informacji na temat wartości przedsiębiorstwa. W efekcie chcąc określić ją rzetelnie należy ocenić także znacznie danej marki oraz jej reputację, ponieważ ułatwia to zarządzania wartością.