Godzinnik.pl Biznes Skuteczne sposoby na promocję w internecie, czyli pozycjonowanie i reklama Google Ads

Skuteczne sposoby na promocję w internecie, czyli pozycjonowanie i reklama Google Ads

Efektywne prowadzenie firmy jest dziś już właściwie niemożliwe bez przemyślanej kampanii reklamowej w Internecie – statystyki są bezlitosne: albo akceptujemy te warunki i bierzemy czynny udział w wyścigu o klienta, albo dajemy się wyprzedzić coraz większej grupie konkurentów. Działania na pół gwizdka, takie jak własna strona www to za mało. By zapewnić firmie dostateczny udział w rynku, konieczne są dodatkowe kroki, takie jak pozycjonowanie i reklama Google. Czym są te usługi i co mogą zrobić dla przedsiębiorcy?

[irp]

SEO i SEM – dwa ważne skróty

W ciągu ostatnich 15 lat marketing w Polsce przeszedł gruntowną przemianę. Bezpowrotnie minęły czasy, w których za promocję firmy odpowiedzialne były ulotki i reklama w lokalnej prasie. Znaczna część działań została przeniesiona do Internetu, gdzie do potencjalnego klienta można dotrzeć z dużo większą precyzją, a kampania może mieć już nie tylko prowincjonalny charakter – jesteśmy w stanie zrealizować ją z ogólnopolskim rozmachem. Marketing internetowy opiera się na dwóch podstawowych filarach, które od lat są niezmienne – chodzi oczywiście o pozycjonowanie (w skrócie: SEO, od search engine optimalization) i marketing wyszukiwarkowy SEM (skrót od search engine marketing).

Co ważniejsze: pozycjonowanie czy kampania Google Ads?

Znaleźć można wielu specjalistów, którzy są zwolennikami jednej lub drugiej metody i gorliwie namawiają swoich klientów, aby budowali marketing firmy w oparciu właśnie o nią. W Internetica.pl nie uznajemy tego rodzaju półśrodków i doradzamy, aby korzystać z obu tych sposobów promowania w sieci, ponieważ są w równym stopniu korzystne dla przedsiębiorcy, ale oferują różne profity. Dziś wyjaśnimy, czym różni się skuteczne pozycjonowanie od dobrej kampanii Google Ads i po jakim czasie możemy spodziewać się pierwszych rezultatów ich stosowania.

Kampanie Google Ads – zasady działania i efekty

Reklama Google Ads, znana do niedawna jako Adwords to prawdziwy marketingowy kombajn, który pozwala na kompleksowe zaplanowanie kampanii internetowej, nie tylko w oparciu o wyszukiwarkę, ale również strony partnerskie. Najbardziej znaną usługą Google Ads są oczywiście reklamy sponsorowane w wyszukiwarce. System ten jest dostępny po założeniu konta, a ustawienie kampanii i reklam można wykonać z poziomu panelu użytkownika.

Choć sama obsługa Google Ads może wydawać się dziecinnie prosta – głównie za sprawą intuicyjnego panelu, warto skorzystać z doświadczenia dobrej agencji, która uczyni naszą kampanię skuteczniejszą. Dlaczego tak się dzieje? To proste. Odpowiednie wybranie słów kluczowych, ustawienie stawek i sposobu ich dopasowania wymaga specjalistycznej wiedzy, dzięki której z kampanii Google Ads można wycisnąć maksimum możliwości i zapewnić sobie korzystne stawki za kliknięcie.

[irp]

No właśnie – w przypadku reklamy Google Ads płacimy za każde kliknięcie, nawet wówczas, jeśli klient nie złoży zamówienia na stronie. Dlatego tak ważne jest, aby profesjonalnie zaplanować ten rodzaj reklamy, tak by generowała ona nie tylko wysoki CTR (współczynnik klikalności), ale również jak najlepszą konwersję (czyli skłaniała użytkownika do określonej akcji – np. dokonania zakupu).

Reklama w sieciach partnerskich Google

Kampania Google Ads to nie tylko wyniki sponsorowane w wyszukiwarce, ale również promocja na stronach partnerskich, w tym reklama na YouTube. Jest to szczególnie dobry sposób na dotarcie do specyficznych grup docelowych, z podziałem na płeć, wiek i zainteresowania. Takiego profilowania nie zapewni nam żadna reklama tradycyjna.

[irp]

Google Remarketing – czym jest?

Nie mniej ważny jest remarketing, czyli wyświetlanie reklam – najczęściej w formie obrazkowej – na stronach partnerskich Google. Ta forma pozwala przypomnieć odwiedzającym naszą stronę użytkownikom o ofercie. W ten sposób zwiększamy szansę na dokonanie przez klienta zakupu, ale również wpływamy na większą rozpoznawalność naszej marki.

Kampanie Google Ads – podsumowanie największych zalet

Do atutów kampanii Google Ads trzeba zaliczyć przede wszystkim:

  • natychmiastowy efekt – kampania Google Ads będzie widoczna już po kilkunastu minutach od jej ustawienia i zasilenia budżetu konta
  • możliwość bardzo szczegółowego targetowania potencjalnych odbiorców, której nie zapewnia pozycjonowanie SEO
  • dostęp do reklamy na najpopularniejszych serwisach świata, takich jak YouTube
  • zwiększanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów przy pomocy kampanii remarketingowych

Pozycjonowanie – zasady działania i efekty

Działania SEO mają na celu wywindowanie pozycji strony/sklepu internetowego klienta jak najwyżej w wynikach organicznych Google, czyli tych, które są bezpłatne. Pierwszym etapem jest audyt strony klienta i jej optymalizacja pod kątem SEO. Ogromną rolę odgrywają wartościowe treści na stronie, odpowiednio nasycone najważniejszymi słowami kluczowymi. Gdy strona jest przygotowana pod kątem zawartości, specjaliści SEO rozpoczynają szereg działań, mających zapewnić jej wysoką pozycję w wyszukiwarkach. W dużej mierze odbywa się to przez pozyskiwanie wysokiej jakości odnośników prowadzących do strony klienta, które sprawią, że wg algorytmu Google stanie się ona bardziej wartościowa.

[irp]

Dlaczego działania pozycjonerów skupiają się na wyszukiwarce Google, a nie na innych? To proste. To właśnie Google jest wiodącą wyszukiwarką w Polsce – wg najnowszych statystyk z lutego 2022, jej udział w rynku wyszukiwarek w naszym kraju wynosi prawie 96%!

Kiedy można spodziewać się pierwszych efektów pozycjonowania?

Na rezultaty działań SEO trzeba trochę poczekać – wiele zależy od fraz kluczowych, na jakie pozycjonowana jest strona i ich konkurencyjności. Celem jest sprawienie, by witryna wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, a najlepiej by była na podium. Satysfakcjonujące rezultaty można osiągnąć nawet w kilka tygodni – dotyczy to zwłaszcza fraz lokalnych (jak  np. „salon kosmetyczny Pruszcz Gdański”) lub tzw. fraz long tail (czyli bardzo szczegółowych, jak np. „mała niebieska torebka na ramię”). Wypozycjonowanie strony na bardzo konkurencyjne frazy ogólnopolskie może trwać wiele miesięcy i będzie wymagało stałych działań od strony SEO, by ten rezultat został podtrzymany.

Jakie są zalety pozycjonowania?

Największą zaletą SEO jest to, że możemy wypromować naszą stronę na mniej konkurencyjne frazy stosunkowo niewielkim kosztem. Prócz tego warto dodać, że w świadomości wielu potencjalnych klientów to właśnie wyniki organiczne uchodzą za te najbardziej wiarygodne (w porównaniu do wyników sponsorowanych). Korzystając z usług SEO, płacisz za efekt w postaci wysokiej pozycji strony w Google, a nie za pojedyncze kliknięcie, które wcale nie musi skończyć się złożeniem zamówienia lub nawiązaniem kontaktu. Przy wielu rodzajach działalności, zwłaszcza tam, gdzie konkurencja jest niewielka, pozycjonowanie może zapewnić firmie doskonałe efekty. Przykładami firm, które koniecznie powinny rozważyć pozycjonowanie SEO, planując swoją kampanię marketingową są:

  • lokalne punkty usługowe, jak np. salony kosmetyczne, mała gastronomia, warsztaty samochodowe
  • sklepy internetowe (w przypadku niewielkiego budżetu i dużej konkurencji warto zdecydować się na pozycjonowanie long tail)
  • przedsiębiorcy świadczący specjalistyczne usługi związane np. z projektowaniem, doradztwem

SEO i SEM a oprogramowanie blokujące reklamy

Jest jeszcze jeden ważny czynnik, który wyróżnia pozycjonowanie SEO od kampanii Google Ads – jest to odporność na oprogramowanie blokujące reklamy, jak chociażby popularny AdBlock. Bardzo wielu Polaków korzysta ze sposobów, które ograniczają lub całkowicie blokują wyświetlanie reklam w przeglądarkach. Najnowsze badania pokazują, że może to być nawet połowa Internautów. Osoba, która ma na swoim urządzeniu zainstalowane oprogramowanie blokujące reklamy, nie zobaczy ani wyników sponsorowanych Google Ads, ani kampanii remarketingowych. Dlatego tak ważne jest inwestowanie w pozycjonowanie w wynikach organicznych, które umożliwia pozyskiwanie klientów również spośród zwolenników AdBlocka i pokrewnych aplikacji.

[irp]

Różne działanie, ten sam cel

Zarówno pozycjonowanie SEO jak i kampanie Google Ads mają na celu pozyskać dla firmy nowych, zadowolonych klientów. Można powiedzieć, że są to usługi komplementarne, które uzupełniają się wzajemnie, dlatego aby maksymalizować zyski firmy, warto korzystać z obu tych metod i na bieżąco monitorować rezultaty za pomocą profesjonalnych i darmowych narzędzi, jakie udostępnia Google (np. Analytics). Ale to już temat na zupełnie inny artykuł.

Artykuł powstał przy współpracy Agencji SEO i SEM internetica.pl

NAJNOWSZE INFORMACJE

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich...

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności...

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln...

Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie

Według danych PIE na koniec 2023 roku do kobiet należało 34 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. To więcej niż średnio w skali całej UE, ale i...

Dlaczego Dell Alienware to jeden z lepszych laptopów gamingowych na rynku? 2 powody

Laptopy gamingowe cały czas od kilku lat cieszą się sporą popularnością i...

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi...

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie...

Podatki od żywności wysokoprzetworzonej mogą pomóc walczyć z otyłością. Wpływy z nich można przeznaczyć na dopłaty do zdrowego jedzenia

Nie tylko napoje słodzone, jak ma to miejsce w Polsce, ale i cała niezdrowa żywność powinna być objęta dodatkowym opodatkowaniem – przekonują badacze z Centrum Ekonomiki...

Katarzyna Pakosińska: Uwielbiam programy na żywo i nieprzewidziane sytuacje. Duże doświadczenie dała mi praca na estradzie

Gospodyni „Pytania na śniadanie” przekonuje, że zarówno występując na scenie, jak i prowadząc program realizowany „na żywo”, jest w swoim żywiole. I choć w obu przypadkach...

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do...

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy...

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę,...

O TYM SIĘ MÓWI

Nie żyje polski, ceniony artysta. Jego przebój śpiewała cała Polska

Zmarł Edward Hulewicz, gwiazda polskiej piosenki. Był znany nie tylko, jako piosenkarz, ale także jako kompozytor i autor tekstów. Do jego przebojów...

Nie żyje znany aktor z seriali ,,Barwy szczęścia” i ,,Klan”. Miał 74-lata

W wieku 74 lat zmarł aktor Kazimierz Mazur, słynny Tomaszek Niechcic w filmie i serialu "Noce i dnie". Informację o śmierci artysty przekazał...

Tragedia w restauracji McDonald’s! Zginął 42-latek płacąc za zamówienie

Mężczyzna kiedy kupował jedzenie z McDrive schylił się po kartę płatniczą, która mu spadła. Niefortunnie samochód ruszył, miażdżąc 42-latka. Mężczyzna zmarł na miejscu.

Mateusz Morawiecki upokorzył Donalda Tuska. Premier przygotował szokujące nagranie

Dokonania byłego premiera Donalda Tuska, obecnie lidera Platformy Obywatelskiej to "kilka złotych za godzinę pracy", "wysokie bezrobocie" i "głodowe emerytury" - uważa...

Nie żyje znana aktorka. Gwiazda „Samych swoich” miała 74 lata

Aktorka Ilona Kuśmierska-Kocyłak zmarła w wieku 74 lat. O śmierci poinformował mąż, aktor Ireneusz Kocyłak.twitter.com, @KtoZmarl

Gdzie mieszka Wojciech Cejrowski?

Mało jest ludzi tak kontrowersyjnych, a jednocześnie posiadających tak dużą grupę fanów w Polsce, jak słynny twórca...