poniedziałek, 25 września, 2023
Godzinnik.pl Biznes FIRMA „Brazylia nagradza cierpliwość”. Polskie start-upy robią furorę za oceanem

„Brazylia nagradza cierpliwość”. Polskie start-upy robią furorę za oceanem

Dobre rozwiązania sprawdzają się wszędzie. Wiedzą to twórcy start-upów, którzy licząc na zyski i rozwój firmy, nie boją się wchodzić na kolejne rynki. Jednym z największych i najbardziej perspektywicznych jest Brazylia, gdzie z sukcesami działają też innowacyjne przedsiębiorstwa z Polski.


Brazylia to nie tylko samba, Amazonia i genialni piłkarze, ale też jedna z 10 największych gospodarek na świecie i rynek liczący przeszło 215 mln konsumentów. Wobec spowolnienia gospodarczego i zawirowań politycznych w Rosji i Chinach, to właśnie ten kraj staje się najbardziej obiecującym miejscem do inwestowania. To też brama na całą Amerykę Łacińską, gdzie regulacje i klimat wyjątkowo sprzyjają innowacjom. I gdzie nietrudno znaleźć niszę, którą z sukcesem można zapełnić.


Polscy potentaci podbijają Brazylię

Jakość polskiego eksportu jest wysoko ceniona w Brazylii, a nasze firmy, w tym start-upy, z powodzeniem radzą sobie na tamtejszym rynku. Poza markami spożywczymi jak Wedel czy Goplana, w brazylijskim sektorze IT od lat działa krakowski Comarch. Od 2011 na tym rynku jest też obecna wyszukiwarka lotów eDestionos należąca do założonej w Radomiu firmy eSky. To prawdziwy potentat w całej Ameryce Południowej – przychody z tego regionu wzrosły w ostatnim roku aż o 58 proc. i wyniosły – za ostatni kwartał – 587 mln zł.

Jeszcze większe pieniądze stoją za firmą DocPlanner, wycenianą na ponad miliard dolarów – w Polsce kojarzoną z marką znanylekarz.pl. W Ameryce Łacińskiej czy Hiszpanii jest obecna od 2016 roku po fuzji z właścicielem konkurencyjnego portalu Doctoralia. W Brazylii serwis odwiedza 18 milionów użytkowników miesięcznie, a do tego zrzesza aż 700 tysięcy pracowników medycznych. DocPlanner dokonuje kolejnych akwizycji zarówno na polskim (MyDr) jak i brazylijskim (Feegow – twórcy oprogramowania dla podmiotów medycznych) rynku.


Planet Heroes pozamiatali w Brazylii


Najnowszym przykładem sukcesu polskiego start-upu w Kraju Kawy jest Planet Heroes. To firma, która opracowała innowacyjne rozwiązania w dziedzinie ochrony środowiska. Jej głównym produktem jest platforma crowdfundingowa zachęcająca do podejmowania działań proekologicznych. Dlaczego Brazylia? Jak tłumaczy Przemysław Pyziel, jeden z twórców start-upu, analizy wskazały ją za jeden z trzech najbardziej obiecujących rynków.

Opracowaliśmy schemat uwzględniający wielkość, potencjał technologiczny, ale też poziom zaśmiecenia w danym kraju. Dla naszego profilu najlepsze okazały się Polska, Indonezja i właśnie Brazylia – wyjaśnia Pyziel. Dzięki wsparciu polsko-portugalskiej Izby Handlowej Planet Heroes nawiązała relacje, które zaowocowały partnerstwem z Limpa Brasil – największym brazylijskim NGO zrzeszającym aż 600 tys. wolontariuszy, którzy chętnie korzystają z polskiej platformy do komunikowania swoich osiągnięć.


Polacy ujawniają brazylijskie karuzele VAT


Teraz start-up szuka partnera, zainteresowanego współpracą w ramach ESG. Pyziel, który przeprowadził dziesiątki rozmów biznesowych w Brazylii, przekonuje, że to niezwykle życzliwi ludzie, którzy nigdy nie odmawiają. Trzeba mieć na uwadze, że nie każde „tak” oznacza deklarację natychmiastowego działania. – Tu rzeczy toczą się swoim tempem – dodaje. Pyziel uważa, że choć Brazylijczycy nie mają kompleksów, zdają sobie sprawę, że Polacy są dużo sprawniejsi w procesach i pracy pod presją czasu.


Jak się okazuje, znaleźli też sposób na luki w prawie, których nie dali rady naprawić miejscowi. Polski start-up Cognitum dostarczył rozwiązanie, które pozwoliło brazylijskiemu rządowi na uporanie się z karuzelami podatkowymi, które kosztowały budżet co najmniej 80 milionów dolarów rocznie. Dzięki opracowanym przez Polaków algorytmom dwa miliony faktur z 60 tysięcy firm było codziennie analizowane pod kątem przepisów i regulacji podatkowych, szybko ujawniając oszustwa.


Brazylia czeka na kolejne polskie start-upy


Przemysław Pyziel ocenia, że brazylijski rynek jest na tyle zróżnicowany, że niemal każda branża stwarza szanse rozwoju. Wśród nich wyróżnia medtech i szczególnie foodtech – jego zdaniem wszystkie innowacje w produkcji czy dystrybucji żywności mogą znaleźć odbiorców w postaci właścicieli ogromnych i zamożne gospodarstw. – Brazylia nagradza cierpliwość. Jak wejdziesz na rynek, to już tam zostajesz – podsumowuje współzałożyciel Planet Heroes.

Miękkie lądowanie dla polskich start-upów w Kraju Kawy jest możliwe dzięki akceleratorowi Brasilesia. Biorąc w nim udział można uzyskać wsparcie mentorskie i nawet do 100 tys. zł na ekspansję w Brazylii. Zgłoszeń można dokonywać do 15 czerwca pod adresem www.brasilesia.com/form1.

NEWSLETTER

NAJNOWSZE INFORMACJE

Sylwia Gliwa: Kocham kino, szczególnie filmy dokumentalne. A telewizję oglądam maksymalnie raz w miesiącu

Aktorka podkreśla, że jest prawdziwą kinomaniaczką, a na wielkim ekranie najbardziej lubi oglądać dramaty i biografie. Jest też wielką fanką dobrych dokumentów, które ukazują...

Gospodarstwa domowe mogą skorzystać z dodatkowej zniżki na rachunkach za prąd. Sprzedawcy energii jeszcze w tym roku udzielą upustu w wysokości 125 zł [DEPESZA]

Obok nowych, wyższych limitów zużycia energii, uchwalonych niedawno w Tarczy Solidarnościowej, polskie gospodarstwa domowe będą mogły skorzystać w tym roku z dodatkowej zniżki na rachunkach za...

Polacy rozwijają platformę do dostarczania terapeutycznych cząsteczek RNA do komórek nowotworowych. To innowacyjne podejście do walki z rakiem

Nie celowanie w konkretny typ komórek nowotworowych, ale blokowanie genów odpowiedzialnych za proces nowotworzenia ma być podstawą działania platformy wykorzystującej technologię krótkich interferujących RNA (siRNA,...

Domy pomocy społecznej może czekać katastrofa kadrowa. Pielęgniarki w nich zatrudnione zarabiają nawet dwukrotnie mniej od tych w szpitalach

Domy pomocy społecznej zmagają się z coraz większymi problemami kadrowymi. Drastyczne różnice w zarobkach, nawet dwukrotne, między pielęgniarkami pracującymi w systemie opieki zdrowotnej a tymi z systemu...

Mateusz Szymkowiak (TVP): Telewizja się obroni. Zawsze będzie potrzebna, bo oferuje programy misyjne, kulturalne i sportowe

W kolejnych wydaniach „Pytania na śniadanie” dziennikarz z dumą będzie prezentował dwa swoje sztandarowe projekty. Pierwszy z nich to cykl „Rezydencje”, w którym odwiedza zagranicznych ambasadorów...

Konsumenci w Polsce kupują rocznie 24 tys. t certyfikowanych produktów rybnych. To sposób na wspieranie zrównoważonych połowów

Zdecydowana większość konsumentów w Polsce, bo aż 88 proc., jest zaniepokojona stanem oceanów – pokazało ubiegłoroczne badanie GlobeScan. Jednocześnie 63 proc. wierzy, że jesteśmy w stanie...

Fake newsy stworzone przez sztuczną inteligencję trudne do rozpoznania. Wydają się internautom bardziej wiarygodne od wiadomości tworzonych przez ludzi

Sztuczna inteligencja jest w stanie coraz lepiej imitować teksty pisane przez ludzi, a nawet tworzyć takie, które są łatwiejsze do zrozumienia – dowodzą naukowcy z Uniwersytetu...

Rośnie konsumpcja aronii w Polsce i na świecie. Mimo to uprawa jest na granicy opłacalności

W Polsce produkuje się nawet 75 proc. światowych zasobów aronii. Popularność tego superowocu szybko rośnie, choć przede wszystkim w Azji – Korei Południowej, Japonii...