poniedziałek, 13 lipca, 2020

Najgłębsza ośmiornica świata uchwycona na kamerze

Najgłębsza w historii zaobserwowana ośmiornica została znaleziona przez kamery na dnie Oceanu Indyjskiego.

Zwierzę zostało zauważone 7000 m w dół w rowie Jawajskim – prawie 2 km głębiej niż poprzednie wiarygodne nagranie.

Badacze, którzy relacjonują odkrycie w czasopiśmie „Marine Biology”, twierdzą, że jest to gatunek ośmiornicy z rodzaju” Dumbo”.

Nazwa jest ukłonem do wybitnych płetw usznych tuż nad oczami tych zwierząt, które sprawiają, że wyglądają jak kreskówka Disneya lat 40-ych.

Naukowcem odpowiedzialnym za identyfikację jest dr Alan Jamieson.

Jest pionierem eksploracji głębin, używając tzw. „landerów”.

To oprzyrządowane ramy wyrzucone za burtę ze statków badawczych.

Osiadają na dnie morza i rejestrują to, co mija.

Sprzęt Dr Jamiesona sfilmował dwie ośmiornice-jedną na spadku do 5760 m, a drugą do 6957 m. poszczególne zwierzęta miały 43 cm i 35 cm długości.

Umieszczano je w rodzinie Grimpoteuthis – grupie zwanej potocznie Dumbo.

Fragmenty ośmiornic i jaj znaleziono na bardzo dużych głębokościach, ale do czasu tego odkrycia, poprzednie najgłębsze wiarygodne obserwacje znajdowały się na głębokości 5145 m.

To było czarno-białe zdjęcie zwierzęcia zrobione 50 lat temu na Barbados.

Znaczenie obserwacji na Oceanie Indyjskim polega na tym, że obecnie wiemy, że ośmiornice mogą znaleźć potencjalnie odpowiednie siedlisko na co najmniej 99% globalnego dna morskiego. Ale te zwierzęta, które żyją na głębokościach, będą potrzebowały specjalnych adaptacji-mówi Dr Jamieson.

Dr Jamieson nagrał nową ośmiornicę podczas pracy jako główny naukowiec w ekspedycji Five Deeps. Był to projekt, w którym Teksański finansista Victor Vescovo zabrał okręt podwodny do najgłębszych sektorów pięciu głównych oceanów na Ziemi.

Podczas gdy Pan Vescovo ustanawiał rekordy nurkowania, Doktor Jamieson prowadził badania naukowe.

Ma nadzieję, że jego odkrycia pomogą rozwiać nieporozumienia dotyczące najgłębszych części Oceanu.

„Prawa ekologii morskiej i biologii morskiej są w zasadzie takie same. A my potrzebujemy ośmiornicy Dumbo, żeby zatrzeć granicę między głębinami, na których nam zależy, a głębinami, na których nam nie zależy. „

Dr Jamieson jest obecnie dyrektorem generalnym Armatus Oceanic, firmy doradczej zajmującej się badaniami głębinowymi. Jest też związany z Newcastle University.