poniedziałek, 13 lipca, 2020

Lodowiec Denman wycofał się 5 km w ciągu ostatnich 22 lat

Lodowiec Denman we wschodniej Antarktydzie wycofał się w ciągu ostatnich 22 lat o 5 kilometrów, prawie 3 mile.

W przypadku pełnego rozmrożenia lód w Denman spowodowałby wzrost poziomu mórz na całym świecie o około 1,5 metra.. Mając na względzie ten otrzeźwiający fakt, naukowcy UCI i NASA JPL ukończyli najdokładniejsze jak dotąd badanie lodowca i okolic, odkrywając niepokojące wskazówki dotyczące jego stanu w warunkach dalszego globalnego ocieplenia.

Ocena zespołu jest przedmiotem artykułu opublikowanego dzisiaj w czasopiśmie Geophysical Research Letters z amerykańskiego stowarzyszenia Geophysical Union.

„Od dawna uważa się, że Antarktyda Wschodnia jest mniej zagrożona, ale ponieważ lodowce takie jak Denman zostały bliżej zbadane przez społeczność naukową zajmującą się kriosferą, zaczynamy teraz dostrzegać dowody na potencjalną niestabilność pokrywy lodowej w tym regionie”, powiedział autor Eric Rignot, przewodniczący, profesor Donald Bren i profesor kanclerza nauk o systemie Ziemi w UCI.

„Lód na Zachodniej Antarktydzie topnieje w ostatnich latach szybciej, ale sama wielkość lodowca Denman oznacza, że ​​jego potencjalny wpływ na długoterminowy wzrost poziomu morza jest równie znaczący” – dodał Eric Rignot.

Według badań w Denman Glacier doszło do skumulowanej utraty masy w wysokości 268 miliardów ton lodu w latach 1979–2017.

Korzystając z danych interferometru radarowego z systemu satelitarnego COSMO-SkyMed Włoskiej Agencji Kosmicznej, naukowcy dokładniej określili linię uziemienia Denmana, punkt, w którym lód opuszcza ląd i zaczyna unosić się w oceanie.

Wschodnia flanka Denmana jest chroniona przed odwrotem przez podgórski grzbiet. Ale Brancato powiedział, że zachodnia flanka, która rozciąga się na około 4 kilometry, charakteryzuje się głęboką i stromą rynną z nachyleniem koryta sprzyjającym przyspieszonemu odwrotowi.

„Ze względu na kształt ziemi pod zachodnią stroną Denmana istnieje możliwość szybkiego i nieodwracalnego wycofania się, co oznacza znaczny wzrost globalnego poziomu mórz w przyszłości”.

W grudniu Nature Geoscience opublikował artykuł na temat projektu BedMachine Antarctica, kierowanego przez Mathieu Morlighem, profesora nauk o systemie ziemskim UCI, który ujawnił, że dolina pod lodowcem Denman rozciąga się 3500 metrów poniżej poziomu morza, co czyni go najgłębszym lądowym kanionem na Ziemi.

Naukowcy z UCI i NASA JPL podają w artykule Geophysical Research Letters, że konfiguracja złoża Denmana jest wyjątkowa we wschodnim sektorze Antarktydy. Rignot powiedział, że inne duże lodowce, takie jak Tottenham i Uniwersytet Moskiewski, są wyposażone w prograde, które opadają w kierunku przepływu, zapewniając pewną miarę stabilności.

Dodał, że śledzenie stanu pływającego przedłużenia lodowca Denman, o wielkości 24 000 kilometrów kwadratowych, obejmującej szelf lodowy Shackleton i język lodowy Denmana, będzie szczególnie ważne. Naukowcy wykorzystali satelitę TanDEM-X niemieckiego centrum kosmicznego w połączeniu z danymi z COSMO-SkyMed do oceny szybkości topnienia pływającego lodu morskiego, dowiadując się, że język lodowy Denmana zrzuca masę w tempie około 3 metrów rocznie, powyżej średniej w porównaniu do innych szelfów lodowych Antarktyki Wschodniej.

„Musimy gromadzić dane oceanograficzne w pobliżu Denmana i mieć oko na linię uziemiającą” – powiedział Rignot. „Włoski system satelitarny COSMO-SkyMed jest dla nas jedynym narzędziem do monitorowania warunków linii uziemienia w tym sektorze Antarktydy i mamy szczęście, że mamy w zespole dr. Brancato, który jest wykwalifikowany w ekstrapolacji danych, aby dać nam dokładne i aktualne informacje, których potrzebujemy.”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here