poniedziałek, 13 lipca, 2020
- Reklama -

Nadchodzi rewolucja pracy – czy Polska jest gotowa?

Rewolucja pracy: zmiany są zarówno szybkie, jak i nieuniknione, a różnica między wygraną a przegraną zależy od gotowości i zręczności. Gdzie stoi Polska w tym wyścigu?


Podobnie jak w większości innych krajów OECD, polskie firmy i pracownicy stoją przed dużymi wyzwaniami, w tym automatyzacją, skróceniem globalnych łańcuchów dostaw oraz dalszą międzynarodową konsolidacją bogactwa i władzy. Aby zbadać, co dokładnie napędza te zmiany na rynku, Talent Alpha, firma zajmująca się B2B, nawiązała współpracę z Transformant, Digital Readiness Institute, HAYS, KKS Savills i Stowarzyszeniem Inicjatywy Mobilności Pracy, aby stworzyć „7 punktów kształtujących przyszłość sprawozdania z pracy”.

Podkreślono siedem kluczowych czynników, w tym transformację technologii, zmianę kultury firmowej, ewolucję procesów, nowe umiejętności, nowe modele biznesowe, transformację w miejscu pracy i zmiany polityki.

Rewolucja pracy, w pogoni za globalną rewolucją przemysłową

Automatyzacja stanowi potencjalne zagrożenie dla polskiej gospodarki pracy, tak jak ma to miejsce w wielu innych krajach. Według OECD około 20% miejsc pracy w Polsce jest zagrożonych robotyzacją. Oczywiście na niektóre sektory będzie to miało większy wpływ niż na inne. Na przykład w branży tekstylnej do 2030 r. Prawie 80% miejsc pracy zostaną zautomatyzowane.

Według Światowego Forum Ekonomicznego automatyzacja stworzy o ponad 40% więcej pozycji niż ulegnie przesunięciu, szczególnie w sektorze technologii. W Polsce istnieją pewne zaawansowane technologicznie sektory, takie jak druk 3D i gry, ale kraj wciąż pozostaje w tyle za światową konkurencją w innych obszarach.

- Reklama -

Gospodarka krajowa cierpi z powodu „outsourcingu”, odwrotności globalnego trendu outsourcingu usług biznesowych do krajów takich jak Polska, a także skrócenia łańcuchów dostaw z powodu polityki bezpieczeństwa i robotyzacji.

Pomimo automatyzacji procesów, główną siłą kraju, szczególnie w dziedzinie technologii, wciąż są ludzie. Polska jest jedną z najlepszych lokalizacji na świecie dla usług biznesowych, z informatyką odpowiadającą za około jedną trzecią tych usług w Polsce, według ABSL. Ponadto polskie firmy technologiczne odnoszą coraz większe sukcesy na arenie międzynarodowej. Potrzebne są jednak nowe rozwiązania, które pozwolą krajowym firmom pozyskać duże kontrakty od spółek typu blue chip.

Gig ekonomia i hiperłączenie

Rozwój gospodarki koncertowej może pomóc firmom i specjalistom zlokalizowanym w Polsce uzyskać dostęp do międzynarodowych projektów i klientów. W Stanach Zjednoczonych około 40% siły roboczej jest już zaangażowanych w „gig pracę”, gdzie wykonują swoje obowiązki zdalnie za pośrednictwem cyfrowych rynków pracy. Według Staffing Industry Analysts, ten rynek szybko się rozwija, ponieważ duże firmy dążą do większej elastyczności zarządzania pracownikami i dostępu do ogromnych globalnych pul talentów.

Krótko mówiąc, ludzie nie musieliby dłużej pracować w najbardziej rozwiniętym kraju lub w największym mieście, aby mieć dostęp do głównych klientów i najlepszych projektów. Małe i średnie polskie miasta, które oferują najlepsze instytucje edukacyjne, pozytywny stosunek zarobków do kosztów oraz wysoką jakość życia, mogą stać się coraz bardziej atrakcyjne dla specjalistów i klientów międzynarodowych. Podobnie MŚP z tych miast mogą uzyskać dostęp do najlepszych talentów na świecie, aby realizować wysokiej jakości projekty i konkurować z większymi graczami na całym świecie.

Czytaj także: Mikrobiologiczne DNA we krwi pacjenta może być znamiennym objawem raka

Wejście na rynek międzynarodowy będzie również wspierane przez rozwój platform hiperłączności i chmur obliczeniowych. Pozwalają nam pracować i współpracować z dowolnego miejsca na świecie. Różnorodność rozwiązań As-a-Service (np. Oprogramowanie licencjonowane na zasadzie subskrypcji) zapewnia elastyczność i dostęp do najlepszych rozwiązań, niezależnie od tego, gdzie są używane i pochodzą. To także szansa dla wszystkich dostawców technologii z Polski.

Ewolucja miejsca pracy

Polskie firmy i pracownicy muszą być przygotowani na ogromne zmiany w naszym działaniu. Kultura i procesy firmy zmienią się w celu wspierania różnorodności i integracji, a także intensywnego przekwalifikowania, podnoszenia umiejętności i całkowitego zarządzania pracownikami. Technologie, takie jak rozpoznawanie głosu i twarzy, Internet przedmioty i urządzenia, będą w coraz większym stopniu pomagać w śledzeniu naszej działalności oraz wspierać procesy HR i rekrutacji. Biura staną się elastycznymi miejscami pracy napędzanymi przez działania, a nawet zmienią się w rozproszone, wybrane przez siebie środowisko pracy.

Menedżerowie powinni być gotowi na zmiany również na poziomie osobistym. Umiejętności, które były niezbędne zaledwie kilka lat temu, jutro mogą być przestarzałe. Zwinność, kreatywność i gotowość do adaptacji będą kluczowymi zdolnościami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here