piątek, 16 kwietnia, 2021
Godzinnik.pl Biznes Media bez wyboru! Atak na wolne media

Media bez wyboru! Atak na wolne media

Rząd postanowił wprowadzić projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowej taksy dla mediów. Chodzi o opodatkowanie reklam, aby mieć pieniądze na walkę z COVID-19 oraz ochronę i renowację budynków.

Bunt mediów

Polskie media zjednoczyły siły i wystosowały list otwarty do władz Rzeczpospolitej Polskiej. Zmiany te przede wszystkim uderzą w widzów, czytelników, internautów oraz słuchaczy. W projekcie wprowadzającym nową daninę zaplanowano objęcie między innymi portali internetowych, mediów tradycyjnych i firm, które mają w swojej ofercie reklamy zewnętrzne. Wszyscy będą musieli płacić tak zwaną składkę z tytułu reklam.

Opłata ma dotyczyć firm, które osiągną przychód przekraczający milion złotych z tytułu nadawania reklam w telewizji, kinie, radiu, internecie oraz umieszczania reklam na nośniku zewnętrznym. Dla reklam w prasie kwota ta została podniesiona do 15 milionów złotych.

List otwarty

Z powodu planowanych zmian postanowiliśmy przytoczyć cały list do władz RP:

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem COVID-19. Jest to po prostu haracz uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media. Wprowadzenie go będzie oznaczać:

1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,

2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,

3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,

4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania. Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych. Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię COVID-19.

Sygnatariusze listu: Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora S.A., AMS S.A., Bonnier Business, Burda Media Polska, Canal+, Dziennik Trybuna, Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Eleven Sports Network sp. z o.o., Gazeta Radomszczańska, Green Content Sp. z o.o., Gremi Media S.A., Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl sp. z. o.o., Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o., Grupa RMF, Grupa ZPR, Helios S.A., Infor Biznes, Kino Polska TV S.A., Lemon Records sp. z o.o., Marshal Academy, Music TV sp. z o.o., Muzo.fm sp. z o.o., naTemat.pl, OKO.press, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, STAVKA Sp. z o.o., Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat sp. z o.o., Telewizja Puls Sp. z o.o., TIME S.A.TV, Spektrum sp. z o.o., TVN S.A., Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin, Tygodnik Powszechny, Wirtualna Polska, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Wydawnictwo Magraf, Wydawnictwo Nowiny, Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański

Zagadkowa śmierć młodego chłopaka! Matka ujawnia wyniki własnego śledztwa!

Gdy policja nie robi nic, aby wyjaśnić śmierć dziecka, matka zaczyna prowadzić własne śledztwo. Brzmi jak fabuła filmu, jednak takie rzeczy dzieją...

Kochanek zabił multimilionerkę! Zadał jej 100 ciosów!

Mogło wydawać się, że ta kobieta miała wszystko. Urodę, pieniądze i miłość. Wszystko legło w gruzach, gdy kochanek postanowił ją zabić.

Miłosne igraszki zakończyły się tragedią! Nie żyje kobieta

Miłosne igraszki zakończyły się tragedią. Para kochanków spotkała się na chwile uniesienia, niestety kobieta nie żyje. Była kompletnie...

Kuzyn Kaczyńskiego opowiedział o jego tajemniczym hobby!

Wydawałoby się, że hobby Jarosława Kaczyńskiego jest tylko władza, okazuje się, że ma on również inne zainteresowania, o którym nikomu nie mówi....

Tragiczny wypadek! Nie żyje 3-miesięczny niemowlak i jego matka!

Na jednej z dróg doszło do karambolu pięciu pojazdów. W wypadku brały udział między innymi kamper i ciężarówka. W wypadku zginęło 3-miesięczne...

Dramatyczne chwile w placówce FedEx! Doszło do strzelaniny!

Wczoraj chwilę przed północą doszło do strzelaniny w jednej z placówek firmy FedEx. Pierwsze doniesienia mówią o wielu ofiarach.
media
Nie żyje słynna dziennikarka. Kobieta zmagała się od lat z ciężką chorobą. Zmarł w wieku 61 lat, zostawiając samego zrozpaczonego męża. Nie żyje Ewa Kluczkowska 12 kwietnia po ciężkiej walce z chorobą zmarła Ewa Kluczkowska. O jej śmierci poinformował Jan Ordyński, który jest wiceprzewodniczącym Towarzystwa Dziennikarskiego oraz członkiem rady...