poniedziałek, 13 lipca, 2020
- Reklama -

Czyste niebo dla ekspansji

Świętując 90 lat działalności, LOT wydstał się z mrocznych czasów i jest obecnie liderem na rynku przewozów lotniczych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, latając do ponad 100 miejsc docelowych na całym świecie.

Dziesięć lat temu Polskie Linie Lotnicze LOT pogrążyły się w finansowej ruinie, mając w banku zaledwie 18 mln zł. Kiedy Rafał Milczarski wszedł na stanowisko prezesa, miał masę problemów, z którymi musiał sobie radzić, ale z jego doświadczeniem w sektorze prywatnym i mocnym talentem do zawierania umów, firma zaczęła startować. Obecnie LOT jest jedną z najszybciej rozwijających się linii lotniczych na świecie, obsługującą dwa węzły transportowe w Warszawie i Budapeszcie.

W latach 2007-2012 państwowe linie lotnicze co roku zgłaszały straty, zmuszając je do zwrócenia się do polskiego rządu o 200 mln euro, aby uniknąć bankructwa. W 2013 r. UE zatwierdziła plan ratunkowy, pod warunkiem że przewoźnik dokona restrukturyzacji w celu utrwalenia swojej naturalnej przewagi konkurencyjnej. Nowa strategia długoterminowego wzrostu została przygotowana w 2015 r.

Co było przyczyną tak szybkiego przejścia od kryzysu do ekspansji? Pod kierownictwem nowo wybranego Prezesa Zarządu, Rafała Milczarskiego, LOT ogłosił w 2016 r. nową strategię, która koncentruje się na rentownym wzroście i ma stać się wiodącą linią lotniczą w Europie Środkowo-Wschodniej. LOT, korzystając z dynamicznego rynku w regionie, rozwinął silną sieć połączeń i umocnił swoją pozycję w branży transportu lotniczego. W ubiegłym roku linie przewiozły blisko 9 mln pasażerów – co stanowi wzrost o 2 mln od 2017 r.-w 111 połączeniach na całym świecie, w tym bezpośrednie loty długodystansowe, krótkodystansowe i krajowe.

Zgodnie ze swoją strategią przewoźnik dodał 65 nowych tras i powiększył swoją flotę o ponad 40 samolotów, zwiększając łączną liczbę do 90. We wrześniu tego roku z Delhi do Warszawy wystartował zupełnie nowy Boeing 787-9 obsługiwany przez LOT, rozpoczynając nowy transkontynentalny lot dalekobieżny, który będzie obsługiwał pięć razy w tygodniu szósty Azjatycki lot. Biorąc pod uwagę prawie 9,5 mln pasażerów podróżujących między Indią aEuropą w ciągu ostatnich 12 miesięcy, linie lotnicze skorzystały z okazji, aby zaspokoić ten rynek. Ale do tej strategicznej decyzji przyczyniły się też inne czynniki – Indie są jednym z największych rynków w Azji dla polskich przedsiębiorców. Zdaniem LOT Polska jest ważnym rynkiem inwestycyjnym , m.in. w sektorze IT, a także bramą do wszystkich krajów Unii Europejskiej: „nowe połączenie jest kluczowym elementem wzmacniania więzi gospodarczych i rozwijania relacji biznesowych między tymi dwoma krajami.”

- Reklama -

Rozbudowując sieć połączeń z Budapesztu, LOT ogłosił, że uruchomi loty z Węgier, wyznaczając kolejny etap konsolidacji rynku. począwszy od lotów non-stop do Seulu i sześciu nowych europejskich miejsc docelowych w marcu, LOT będzie obsługiwał 12 tras z Budapesztu.

Po powrocie do kraju Milczarski popiera rządowy plan budowy węzła komunikacyjnego „Solidarność”. Powiedział, że jest to obecnie jeden z najlepszych projektów infrastrukturalnych w Europie. „Po pokonaniu przeszkód regulacyjnych i mistrzowskiego planowania, inwestorzy będą zabijali, aby się zaangażować” – dodał.