poniedziałek, 13 lipca, 2020
- Reklama -

Biura na wynajem

Z najwyższą aktywnością inwestycyjną na rynku nieruchomości, Warszawa jest najszybciej rozwijającą się lokalizacją powierzchni biurowej w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Więc co przyciąga najemców i co jest na ich obowiązkowych listach kontrolnych? Oto pierwsza piątka według ekspertów.

Dobrobyt

„Dziś nowoczesne powierzchnie czynszowe to także myśl o integracji” – mówi Marcin Zaleski, Senior Associate w Colliers International, tłumacząc, że najemcy wybierają przestrzenie, które tworzą to miejsce. „Najemcy chcą nowych budynków, które są gotowe zaspokoić wszelkie potrzeby pracowników. Stołówki, restauracje, kluby fitness, bankomaty, a nawet spa są na liście” – mówi, opisując nowy trend „miejscomakingu”. Najemców przyciągają również przestrzenie, które są przystosowane do życia i koncentrują się na dobrym samopoczuciu. „Korporacje poszukują lokalizacji placemakingu” – mówi Karol Patynowski, Dyrektor ds. rynków regionalnych w JLL. „Możliwości spędzania wolnego czasu i różne udogodnienia sprawiają, że te miejsca są bardzo pożądane” – dodał. Przykładem lokalizacji placemakingowych w stolicy są zabudowania elektrowni Powiśle i Warsaw Spire.

Marketing

Deweloperzy i agencje nieruchomości opierają się na strategiach marketingu cyfrowego, aby przyciągnąć odpowiedniego najemcę i generować zamieszanie w społeczności. Facebook i Instagram pomagają zwabić doświadczonych technologicznie pracowników i zwiększyć świadomość marki. Właściciele też chcą być zauważeni. Nawet mali uczestnicy rynku nie boją się inwestować w cyfryzację i zaawansowane technologicznie rozwiązania, aby tworzyć wciągające i przyciągające wzrok reklamy.

Najemcy wybierają dwie opcje: krótkie lub długie warunki najmu. „Mniejsi gracze (MŚP lub startupy) korzystają z krótkoterminowych warunków najmu. W ten sposób możliwe jest wynajęcie przez nich przestrzeni na 2-3 lata-mówi Zaleski. Więksi gracze decydują się na długoterminowe leasingi na 5 lub więcej lat. Przestrzenie coworkingowe oferują maksymalną elastyczność dla nowych najemców. Na przykład HubHub, dostawca powierzchni biurowych co-working w Warszawie, oferuje abonamenty miesięcznie. „Najemcy mogą anulować subskrypcję z miesięcznym okresem wypowiedzenia” – mówi Bartosz Chmiel, Kierownik ds. marki i marketingu w HubHub. „Stale zmieniający się charakter pracy skłania najemców do poszukiwania elastycznej powierzchni biurowej, w której będą mogli dostosować biuro do swoich wymagań biznesowych” – mówi Zaleski.

Trwałość

Właściciele przedsiębiorstw chcą pracować w budynku, który opiera się na zrównoważonych rozwiązaniach, a jednocześnie jest opłacalny. „Lokatorzy preferują budynki z zielonymi certyfikatami, takie jak BREEAM czy LEED” – mówi Patynowski. Bardziej konkurencyjni deweloperzy oferują przestrzenie z certyfikatami potwierdzającymi, że budynek wspiera zdrowie i samopoczucie pracowników. Inni najemcy poszukują przestrzeni z rozwiązaniami hi-tech, które mogą poprawić funkcjonalność budynku. Eksperci podkreślają, że ekologiczne powierzchnie biurowe zwiększają produktywność tych, którzy je zajmują, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe.

Łączność i lokalizacja

- Reklama -

Chodzi o networking: „dziś zarówno właściciele, jak i najemcy chcą wspólnych doświadczeń społecznych, nawiązywania kontaktów i współpracy” – mówi Chmiel. Efekt? Współpraca między firmami i więcej możliwości zatrudnienia dla pracowników biurowych. I wreszcie miejsce. eksperci twierdzą, że nie chodzi tylko o znalezienie najbardziej dochodowej lokalizacji, ale także o zwiększenie i poprawę świadomości marki i łączności z resztą świata.