Przedszkola coraz częściej wykorzystują różnorodne metody aktywizujące, aby stymulować rozwój dzieci i uczynić proces nauki bardziej angażującym i atrakcyjnym. W ten sposób dzieci spędzają czas aktywnie i efektywnie, zdobywając nowe, wartościowe umiejętności, ucząc się i integrując ze swoimi rówieśnikami. Czym są metody aktywizujące i jak można je stosować w nauce przedszkolnej?
Czym jest aktywizacja dzieci?
Dzieci w przedszkolu potrzebują aktywności do prawidłowego rozwoju, nie tylko fizycznego. Maluchy w wieku przedszkolnym są pełne energii, a ich umysły są otwarte na nowe doświadczenia i wiedzę. Wykorzystanie tego okresu w pełni jego możliwości pozwoli wychować pokolenie ciekawskich, zaangażowanych młodych ludzi. Dzieci w tym wieku nie będą uczyły się, siedząc przy stoliku i słuchając wykładów nauczyciela. Metody aktywizujące w przedszkolu mają za zadanie stworzyć przestrzeń, która zaangażuje małe umysły, pozwoli ich wyobraźni szaleć i da im pole do wielopoziomowego rozwoju. Aktywizacja dzieci to zatem proces angażowania ich w działania, które stymulują ich umiejętności poznawcze, emocjonalne, społeczne oraz fizyczne. Obejmuje to różnorodne formy zabawy, eksperymentowania, wspólnego kreatywnego rozwiązywania problemów, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Głównym celem aktywizacji jest rozwijanie kreatywności, samodzielności, rozbudzanie w dzieciach inicjatywy oraz motywowanie ich do odkrywania świata wokoło.
Rola metod aktywizujących w przedszkolu
Zabawa aktywizująca w przedszkolu odgrywa kluczową rolę w budowaniu pozytywnego i angażującego środowiska edukacyjnego. Dzięki niej dzieci mają możliwość eksplorowania, kwestionowania i uczenia się poprzez działanie. Metody te sprzyjają rozwijaniu umiejętności interpersonalnych oraz integrowaniu ze sobą grupy przedszkolaków. Ponadto pozwalają one na dostosowanie procesu nauczania do indywidualnych potrzeb i zainteresowań dzieci. Są też dla maluchów w wieku przedszkolnym o wiele bardziej angażujące, niż standardowe sposoby nauczania.
Stosowanie metod aktywizujących w przedszkolu – pomysły
W praktyce stosowanie metod aktywizujących w przedszkolu może przybierać różne formy. Jednym z popularnych pomysłów jest organizowanie zabaw aktywizujących, takich jak gry dydaktyczne, eksperymenty, zajęcia plastyczne czy teatrzyki. Konspekt zajęć w przedszkolu mających zaktywizować dzieci może wyglądać następująco: na początku wyjaśniamy maluchom, na czym polegać będzie dana gra planszowa bądź eksperyment myślowy. Następnie dzielimy je na dwu, trzy lub czteroosobowe grupy. Opiekun staje się wtedy obserwatorem i daje dzieciom samodzielnie przeprowadzać rozgrywkę lub „moderuje” dyskusje maluszków. Jeśli zajdzie taka potrzeba, udziela dzieciom pomocy. Kiedy wszystkie grupy rozegrają już grę lub znajdą rozwiązanie podanego im problemu, należy ponownie połączyć wszystkich w jedną dużą grupę i podsumować, co udało im się wykonać i czego się nauczyli. Aktywizacja może przebiegać również w formie interakcji z nauczycielem – na przykład w formie burzy pytań, podczas której nauczyciel stawia przed przedszkolakami problem i odpowiada na wszelkie pytania, jakie mają dzieci. Metody aktywizacyjne mogą również przybierać formę zadań plastycznych – prosząc dzieci zilustrowanie bądź ulepienie z plasteliny czy ułożenie z gotowych elementów czegoś abstrakcyjnego, np. dana emocja, pozwala im spełnić się kreatywnie i wyrazić swoje uczucia.